جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تنبیه بدنی و سوء رفتار با کودکان


آمار سوء رفتار و تنبیه بدنی كودكان هشدار دهنده است . طبق آماری كه هر ساله ارائه می شود ، صدها هزار كودك توسط والدین یا خویشاوندان نزدیك ، به شدت مورد تنبیه قرار گرفته و حتی هزاران نفر از آنان جان خود را بر اثر وخامت و شدت جراحات وارده از دست می دهند و آن تعدادی هم كه زنده می مانند و پس از مدتی از نظر جسمی بهبود می یابند ، ضربه های شدید روحی و روانی می بینند .
جوامع و دادگاه ها معتقدند كه : این آثار مخرب عاطفی و روانی ، قابل درمان هستند . اما به شرطی كه در همان مراحل اول ، تشخیص و درمان شوند ، تا آثار بلند مدت و سوء این تنبیهات بدنی كاهش یابد . در كودكانی كه مورد تنبیه بدنی و سوء استفاده قرار گرفته اند موارد زیر دیده می شوند .
·داشتن تصویر ضعیف و مبهم از شخصیت خودشان
·ناتوانی در اطمینان یا محبت و عشق به دیگران
·پرخاشگری ، آشوبگری و انجام رفتارها و اعمال غیرقانونی
·خشم و عصبانیت
.رفتارهایی در جهت نابود سازی خود و تفكراتی كه آنها را به سوی خودكشی سوق می دهد
·بی تفاوتی ، بی ارادگی و كناره گیری
·ترس از آغاز روابط جدید یا فعالیتهای تازه
·نگرانی و ترس
·ایجاد مشكل در مدرسه یا عدم موفقیت
·احساس ناراحتی یا دیگر نشانه های افسردگی
·دیدن كابوس و بازگشت به گذشته
·روی آوردن به نوشیدنیهای الكلی و مواد مخدر
اغلب آثار به جای مانده شدید روحی و روانی در كودكانی كه مورد تنبیه بدنی قرار می گیرند نه تنها در دوران بلوغ یا بعد از آن بروز می كند بلكه بسیاری از كودكانی كه مورد سوء رفتار قرار گرفته اند در آینده والدینی بدرفتار و فحاش می شوند . فردی كه در دوران طفولیت مورد تنبیه یا سوء رفتار قرار گرفته است اغلب در برقراری روابط صمیمی و نزدیك با افراد مشكل دارد . چنین زنان و مردانی ممكن است در ایجاد روابط فیزیكی ، صمیمیت ،نوازش افراد و یا اعتماد به دیگران مشكل داشته باشند . همچنین آنها بیشتر در معرض خطر بروز افسردگی ، اضطراب ، اعتیاد ، بیماریها و مشكلات در محیط كار و مدرسه هستند . تشخیص زود هنگام و معالجه این مشكلات در كاهش عواقب طولانی مدت ناشی از این سوء رفتارها بسیار مهم و موثر است . روانشناسان كودك و نوجوان ، چنین كودكانی را تحت ارزیابی و مراقبت مناسب قرار می دهند و به افراد خانواده ، راه های جدید حمایت و برقراری رابطه با دیگران را آموزش می دهند ، به واسطه این معالجات و مشاوره ها ، چنین كودكانی اعتماد به نفس كافی به دست آورده و به دیگران اطمینان پیدا می كنند .
كودك آزاری و تنبیه بدنی تنها نوع سوء رفتار با كودك محسوب نمی شود . بلكه كودكان زیادی نیز هستند كه قربانی بی توجهی ، سوء استفاده جنسی یا سوء استفاده عاطفی می شوند . روانشناسان كودك در صورت بروز هر نوع كودك آزاری می توانند با ارزیابی های همه جانبه در مراقبت از كودك ، نقش موثری ایفا كنند .
صداقت و دروغگویی در خانه به كودكان آموزش داده می شود . والدین اغلب وقتی كودكان یا نواجوانانشان دروغ می گویند نگران و دلواپس می شوند . دروغگویی هایی كه مشكلات چندان جدی محسوب نمی شوند : كودكان بین ۴ تا ۵ سال اغلب داستان سرایی می كنند و آسمان و ریسمان را به هم می بافند . این یك پدیده معمول در این سنین به شمار می آید چرا كه آنها از شنیدن داستان و داستان سر هم كردن برای تفریح و شوخی لذت می برند . این كودكان به سختی می توانند فرق بین حقیقت و خیال را تشخیص دهند . كودكان بزرگتر یا نوجوانان ممكن است به دلیل خوش خدمتی یا انكار مسئولیت های عملی خود و یا اجتناب از انجام كاری دروغ بگویند . والدین در پاسخ به چنین نمونه هایی باید با نوجوانان خود در مورد اهمیت راستگویی ، صداقت و اعتماد صحبت كنند . بعضی از نوجوانان یا جوانان گاهی دروغگویی را در بعضی شرایط كه نمی خواهند به طرف مقابل خود مثلاً از نظر عاطفی ضربه بزنند كار درستی فرض می كنند . یا اینكه بعضی از آنان ممكن است به منظور حفظ خلوت یا استقلال روانی و پنهان كردن امور شخصی از والدین به آنها دروغ بگویند به عنوان مثال ( پنهانی با دوستان بیرون رفتن )
دروغ هایی كه ممكن است مشكلات عاطفی به بار آورند :
بعضی از بچه ها فرق بین راستگویی و درغگویی را می دانند اما داستانهای مفصلی سر هم می كنند كه باور كردنی به نظر می رسد . چنین نوجوانان یا جوانانی این دروغ ها را معمولاً با چنان شوق و اشتیاقی بیان می كنند كه بتوانند توجه دیگران خود جلب كنند . مورد بعدی ، كودكان و نواجوانانی هستند كه ناچارند پاسخگویی بعضی مسائل باشند ، این دسته معمولاً از الگوی دروغگویی مكرر استفاده می كنند . آنها اغلب دروغگویی را راحت ترین راه مقابله و پاسخگویی به نیازها و خواسته های والدین ، معلمان یا دوستانشان می دانند . این بچه ها معمولاً نیت بد و شیطانی ندارند بلكه فقط به دلیل عادت به الگوی بد دروغگویی مكرر اقدام به این كار می كنند . همچنین تعدادی از بچه ها وجوانان هستند كه از دروغگویی هیچ بهره و سودی نمی برند و از گفتن آن هم ناراحت نمی شوند . جوانان دیگری هستند كه معمولاً برای پوشاندن یك مشكل جدی دیگر ، مدام ، دروغ جدیدتری می گویند به عنوان مثال ، جوانانی كه مبتلا به اعتیاد و خوردن مشروبات الكلی یا دیگر مشكلات جدی هستند ، دائماً برای پنهان كردن این حقیقت در مورد جایی كه بوده اند یا كسانی كه با آنها رفت و آمد دارند ، كارهایی كه انجام داده اند و یا پولی كه خرج كرده اند مجبور به دروغگویی می شوند . اگر كودك یا نوجوان دروغ بگوید به منظور مقابله با آن چه باید كرد : والدین الگوی بسیار مهمی برای كودكانشان به شمار می آیند . زمانی كه یك كودك یا نوجوان دروغ می گوید ، والدین باید زمانی را برای گفتگوی جدی و بحث به این موضوع اختصاص دهند :
· فرق بین خیال وحقیقت ، دروغگویی و راستگویی را برای آنها واضح بیان كنند
· به بحث راجع به اهمیت صداقت در خانه و جوامع مختلف بپردازند
· در مورد راه های جایگزین دروغگویی با آنان صحبت كنند .
كودكان و نوجوانانی كه به صورت جدی و مكرر دروغ می گویند حتماً به كمك یك مشاور حرفه ای احتیاج دارند . ارزیابی و كمكهای روانشناس به یك كودك دروغگو می تواند كمكهای مثمرثمری به تغییر رفتار فرد و آینده او كند .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید