جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۷ اردیبهشت ـ ۱۷ می ـ اسوالد اشپنگلر و سه عامل فرضیه «انحطاط»


«Oswald Arnold Spengler اسوالد آرنولد سپنگلر» مورخ و فیلسوف شهیر آلمانی و صاحب فرضیه «انحطاط» در ۵۶ سالگی در هشتم ماه مه سال ۱۹۳۶ درگذشت. وی كه كتاب «زوال غرب» را بر پایه فرضیه انحطاط تالیف كرده معتقد بود كه انحصار (مانی پولیشن)، ماتریالیسم (مادی گرایی) و تلاش دولتها برای استراسیسم كردن برخی از اتباع خود (محرومیت از حقوق كردن، طرد كردن، بی وجهه كردن، فراری دادن، تبعید كردن و ...) سه عامل اصلی انحطاط تدریجی هر نظام و سیستم حكومتی هستند. وی در همان زمان و به همان دلایل، فروپاشی نظام ناسیونال سوسیالیستی آلمان (نازیسم) و اضمحلال حكومت ماركسیستی شوروی را كه هر دو در آن راهها گام گذارده بودند پیش بینی كرده بود.
سپنگلر (اشپنگلر) همچنین برپایه سیكل های طلوع و غروب تمدن، زوال غرب را حتمی دانسته است زیرا كه در باتلاق مادی گری و حرص پول فرو رفته است. وی كه فرضیه خود را از قانون رشد ارگانیك و طبیعت اخذ كرده بود در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ طرح و چارچوب نوعی سوسیالیسم طبیعی را به دست دست كه با پروسیانیسم همخوانی داشت و به همین لحاظ، آن را سوسیالیسم آلمانیزه می خوانند. ناسیونال سوسیالیست های آلمان (نازی ها) هنگام انتشار فرضیه اشپنگلر تصور كردند كه در جهت تایید آنانست، ولی هیتلر پس از خواندن كتاب سپنگلر به جای گرفتن پند از آن، به خشم آمد و فعالیت های این فیلسوف را محدود كرد.
سران شوروی هم از فرضیه این فیلسوف پند نگرفتند و به همچنین صدام حسین در عراق. سپنگلر (اشپنگلر) ضمن فرضیه خود ثابت كرده بود كه هر «ایسم» اگر در جریان پیاده شدن به دیكتاتوری بیانجامد و یا یك دیكتاتور كار اجرای آن را به دست گیرد شكست خواهد خورد و مخصوصا برای اجرای یك نظام سوسیالیستی باید روح و طبیعت انسان را كه برضد زور شنیدن است در نظر گرفت و گامی برضد آن برنداشت.
سپنگلر در هر سه كتاب معروف خود (زوال غرب، لحظه تصمیم، انسان و تكنیك) نوشته است: خودكامگی و توجه نكردن به خواست دیگران و حق انسان، جامعه را به صورت آتشی در زیر خاكستر در می آورد كه با وزش هر باد شعله ور می شود و دیگر، به چیزی ابقاء نمی كند. وی افزوده است كه آسیب پذیری نظام های ایدئولوژیك، اگر خودكامگی وارد آن شود و یا كارها به دست مدیران ناكارآمد و یا مغرض و بخیل افتد بیشتر است. «تاریخ» نشان داد كه فروپاشی شوروی به همان صورتی انجام شد كه اشپنگلر پیش بینی كرده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید