پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تهدید


اگر همین حالا اینكاری كه گفتم انجام ندهی من می گذارمت همین جا و می روم .
اگر دوباره آن كار را انجام بدهی ، به آقای پلیس می گویم بیاید تو را ببرد!
در واقع بعضی والدین از این جملات اغراق آمیز و زیان آور به منظور ترساندن یا وحشت زده كردن كودكان بهره می گیرند .
تهدید باعث ایجاد ترس فراوان در كودك شده و اینطور به نظر می رسد كه كودك در دنیایی نا امن و خصمانه زندگی می كند . از آنجایی كه كودكان بسیار آسیب پذیرند و برای ادامه حیات و بر آورده شدن بسیاری از احتیاجات اولیه شان به والدین احتیاج دارند تهدید به ترك آنان ، می تواند بسیار تلخ و مخرب باشد .
بهتر است به جای اینكه كودكان را تهدید كنید به آنها هشدار دهید . اخطار یك عبارت واقعگرایانه است كه به كودك می گوید اگر او اشتباهات و رفتار نامناسبش را ادامه دهد چه اتفاقی می افتد به عنوان مثال « اگر دوباره خواهرت را اذیت كنی ، مجبور می شوم برخورد جدی تری با تو داشته باشم . »
مقصر شناختن
چطور توانستی بعد از این همه كارهایی كه من برایت انجام دادم این كار را بكنی ؟
تو آخر با این كارهایت مرا می كشی !
كودكانی كه مدام به خاطر ارتكاب اشتباهات معمولی و پیش پا افتاده یا مشكلات ناخواسته ای كه از كنترل آنها خارج بوده است ، توسط والدین مقصر شناخته شده و احساس گناه در آنها به وجود می آید ، خود را مسئول هر اتفاق و كار منفی كه در محیط خانه پیش می آید می دانند و این موجب به وجود آمدن احساس شدید و اجتناب ناپذیر گناه ، در آنها می شود . این احساس می تواند مانع شركت كودك در كارهای جدید شده و عدم استقلال و آزادی عمل كودك را به دلیل ترس از آزرده كردن والدین بالا ببرد !
در عوض بهتر است از جملات و بیانات دیگری كه در كودك كمتر احساس گناه ایجاد كند بهره بگیرید به عنوان مثال بگویید « كار درستی نیست كه بدون اجازه چیزی را كه به شخص دیگری تعلق دارد برداری و استفاده كنی . اگر برادرت بدون اجازه یك چیز از اتاق تو بردارد چه احساسی به تو دست می دهد ؟
استفاده از این نوع جملات تأثیر بسزائی در رفتار كودكان دارد .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید