پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مکیدن انگشت شست یا پستانک توسط کودکان


تعداد زیادی از والدین مكیدن انگشت شست و استفاده از پستانك را به عنوان كار مورد علاقه فرزندان خود، بیان می كنند و اغلب بخاطر ابتلا به بیماریهای دندان در مورد آنها نگران هستند. و سعی می كنند تا به هر صورت كه ممكن است مانع انجام این عادتها شوند.
عادت مكیدن انگشت و پستانك یك عادت معمولی و تقریباً عمومی است و متأسفانه دندانها و آرواره های بچه هایی كه دارای این عادتها هستند در دراز مدت آسیب پذیر بوده و دچار بیماری می شوند.
در حقیقت، در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده است كه عادت مكیدن انگشتان از زمانیكه كودك در رحم مادر است، شكل می گیرد. هر دوی این عادتها یعنی مكیدن انگشت شست و پستانك، باعث می شود تا كودك با محیط اطراف خود راحت تر برخورد كرده و احساس امنیت كند. بنابراین والدین نباید به خاطر این احتیاج كودك در مورد مكیدن انگشتش و یا استفاده از پستانك ناراحت باشند.
والدین می باید بخاطر كودكانشان مطالب زیادی درباره استفاده از پستانك، بدانند. چرا كه حتی استفاده از پستانك ممكن است برای كودكان خطر خفگی به همراه داشته باشد. پستانك جسمی جامد و فشرده است كه هر لحظه امكان دارد تكه های آن از هم جدا شده و ایجاد خفگی كند.
با امتحان كردن پستانك، به صورت دائمی مخصوصاً از قسمت انتهایی آن باعث می شود تا در مورد شكنندگی و جداشدن تكه های آن، مطمئن شوید.
نوك پستانك می توانند تكه تكه شود و كودكان را خفه كند. همچنین هرگز، نخ پستانك را دور گردن كودكان نیندازید، چرا كه این عمل نیز باعث ایجاد خفگی در كودكان می شود.
بیشتر كودكان تا سن ۳ الی ۴ سالگی عادت به مكیدن شست یا استفاده از پستانك دارند و این عادتها ممكن است حتی تا زمان به وجود آمدن و رشد دندانهای دائمی آنها نیز ادامه پیدا كند(حدود ۴ تا ۵ سالگی) بهر حال، اگر این عادتها، بعد از رشد دندانهای اصلی هم همین طور ادامه پیدا كرد، باید به طور جدی به آنها كمك كنید تا این كارشان ترك كنند.
بهترین كار این است كه با توضیح ساده ای برای فرزندتان بیان كنید كه ترك این عادت موجب می شود تا دندانهای آنها یكدست و مرتب در بیاید.
این توضیح می تواند ساده ترین و مؤثرترین روش باشد و زمانیكه آنها انگشتهایشان را می مكند و یا از پستانك استفاده می كنند، این تذكر را با مهربانی به آنها گوشزد كنید.
چنانچه به خاطر داشتن این عادت، فرزندتان را در شرایط روحی نامناسبی قرار داده و یا او را تنبیه بدنی كنید، اغلب اوقات باعث خواهید شد كه این عادتها بیشتر شده و ادامه پیدا كند.
تجربه بیشتر والدین این است كه انگشتهای كودكان و یا نوك پستانك را به ماده تلخی آغشته می كنند، و با این كار مانع از مكیدن آنها توسط كودكان می شوند.
چرا شما از عادت مكیدن پستانك و یا انگشت شصت توسط كودكتان رنج می برید؟
پیشنهاد ما این است كه سعی كنید تا این عادتها را به تدریج ترك دهید.
در ابتدا برای چند ساعت در روز به آنها اجازه ندهید كه انگشت شست یا پستانكشان را بمكند.
باید برای موفق شدنشان در این كار، جایزه بگیرید. همچنین، اغلب اوقات با مكیدن انگشت و یا پستانك برای كودكان ایجاد فضایی امن می كند، بنابراین شما می توانید با دادن یك خرس عروسكی و یا تعداد زیادی از اسباب بازیها، این تأثیر روانی را در آنها ایجاد كرده و آنها را جایگزین این عادتها كنید.
به تدریج به تعداد ساعتهایی كه آنها اجازه ندارند كه انگشتشان را بمكند و یا از پستانك استفاده كنندكه تا زمان رشد دندانها، كودكان را از انجام این عادتها منصرف كنند، كه البته این عادتها تا آن زمان در بیشتر كودكان ترك می شود.
اما اگر فرزند شما این عادت را ترك نكرد، باید برایش توضیح دهید كه اگر از انجام این اعمال صرفنظر كند، برای او خوشایندتر و ثمربخش تر خواهد بود.
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید