شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مسواک زدن را به کودکتان بیاموزید


مسواک زدن را به کودکتان بیاموزید
آموزش مسواك زدن به كودكان جزء وظایف والدین محسوب می شود كه اكثر آنها از همان آغاز در مورد انجام ندادن این تكلیف توسط كودكشان دارای هراس و دلهره هستند.
شروع ابتدایی :
متخصصان پیشنهاد می دهند كه شستن و تمیز كردن دهان كودكتان را از همان روزهای نخستین پس از تولد آغاز كنید .
بعد از هر وعده غذایی پارچه ای تمیز و مرطوب را روی لثه های كودكتان بمالید تا تمیز شوند. انجام این كار سه مزیت دارد:
۱ـ جرم هایی كه روی لثه جمع شده اند از بین می برد.
جرم دندان شامل: مواد بزاق دهان، خرده های غذا و باكتریها است.
باكتری های موجود در جرم دندان مانع از رشد و تشكیل لثه های سالم در كودك شما می شود.
۲ـ تمیز كردن دندان جزء عادت همیشگی كودك می شود.
زمانیكه كودك شما به تمیز كردن دهان عادت می كند، جرم های دهان او از بین می روند، آنها معمولاً به این حالت عادت می كنند، بنابراین سعی می كنند كه با مسواك زدن این تمیزی را حفظ كنند.
۳ـ در صورت تمیز نبودن دندانها آنها در ناحیه دهانشان احساس درد و ناراحتی می كنند.
زمانیكه كه كودك شما به مسواك زدن عادت كرد، با انجام ندادن آن احساس بدی در دهانش به وجود می آید. بنابراین سعی در ادامه این عمل دارد و كمتر به دندانپزشك احتیاج پیدا می كند
دندانهای اولیه :
اولین دندانهای كودك حدود ۶ ماه پس از تولد او ظاهر می شود. در این صورت ممكن است كه والدین از ترشح بیش از حد بزاق دهان كودكان در زمان به وجود آمدن اولین دندانها كلافه شوند.
زمانیكه دندانها رشد می كنند، باید هر روز با استفاده از یك پارچه كتانی كه روی آنها می مالید،آنها را تمیز كرده و جرم دندان ها را از بین ببرید.
در صورتی كه كودك حتی با انجام این اعمال، در دهانش احساس ناراحتی كرد، باید به دنبال كشف مشكلات دیگری باشید.
اگر كودك شما به سن دو سالگی رسید و تا آن زمان هیچ گاه دندانهایش تمیز نشده بود و یا مسواك نخورده بود احتمال می رود كه جرم كاملاً سطح دندانهای او را فرا گرفته باشد.
مسواك زدن دندانهای كودك :
علیرغم اعتراض و نافرمانی كردن كودكان در مسئله مسواك زدن دندانهایشان شما باید اصرار زیادی را در رابطه با این امر، برای آنها داشته باشید.
در حقیقت والدین تا زمانیكه فرزندانشان به سن ۵ الی ۶ سالگی برسند، در رابطه با تمیز نگه داشتن و سالم بودن دندانهای آنها مسئولیت دارند! به دلیل اینكه فرزندان نوجوانان یا جوان در رابطه با این امر مهارت پیدا كرده و مزیت مسواك زدن و تمیز نگه داشتن دندانها را می دانند.
چرا شما باید برای مدت طولانی دندانهای كودكتان را بشوئید؟
مهمترین دلیل این است كه دندانها در دوران كودكی سریعتر از دوران نوجوانی فاسد می شوند.
مسواك زدن دندانهای كودكان توسط شما باعث می شود كه باكتریها و جرمهای موجود كه موجب پوسیدگی دندان می شود، از بین بروند.
و دلیل دیگر اینكه با این كار شما به كودكتان كمك می كنید تا مسواك زدن صحیح را بیاموزد و این عادت را تا آخر زندگی به طریقه صحیح آن انجام دهد.
یك سرگرمی بسازید!
یكی از راههای موفقیت در تشویق كردن بچه ها به مسواك زدن این است كه این كار را یك سرگرمی معرفی كنیم، به این ترتیب بچه ها را به انجام دادن این امر مشتاق كرده ایم.
پس بچه ها می توانند حتی بیشتر از خواندن یك سرود به مسواك زدن علاقه مند شوند.
بنابراین یكی از روشهای تأثیرگذار برای تشویق بچه ها به مسواك زدن تبدیل این كار به یك سرگرمی است.
شما باید این كار را با خنده و نشاط زیادی انجام دهید. سپس به آنها اجازه دهید كه خودشان دندانهایشان را مسواك بزنند.
ولی در آخر شما باید دندانهای آنها را دوباره بشویید. در مواقعی هم می توانید این مسئوولیت را به خواهریا برادر بزرگتر بسپارید.
در پی این ماجرا ممكن است كودك شما نیز بخواهد دندانهای عروسك مورد علاقه خود را بشوید. بخاطر داشته باشید كه حتماً به آنها اجازه دهید تا خودشان مسواك زدن را امتحان كنند تا به این ترتیب بتوانند مسواك زدن را به صورت صحیح بیاموزند.
اما توجه داشته باشید كه استفاده از مسواك و خمیر دندان بزرگ برای كودك شما كاری سخت است و مسواك زدن را برای او مشكل می سازد.
مطمئن باشید كه كودكتان عمل بیرون كردن خمیر دندان از دهان را می داند، و آن را قورت نمی دهد.
مراقب باشید از چه خمیر دندانی استفاده می كنید. بیشتر خمیر دندانها دارای مزه تندی هستند كه برای كودكان و نوجوانان مناسب نیستند و دهانشان را می سوزانند.
اگر كودك شما علاوه بر تشویق های شما همچنان منكر مسواك زدن بود می توانید اشتیاق خودتان را در مورد مسواك زدن به او نشان دهید.
شور و اشتیاق شما به او سرایت كرده و بر روی او تأثیر خواهد گذاشت. و به زودی می فهمند كه خودش چیزی جالب و نشاط آور را از دست داده است.
اگر كودك شما ببیند كه شما به مسواك زدن دندانهایتان عادت دارید، این عادت را یاد گرفته و دنبال خواهد كرد.
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید