پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

احترام و احساسات


احترام و احساسات
احساسات، پاسخ‌های عاطفی و فیزیکی نسبت به افکار و عکس‌العمل‌هایمان در زندگی روزانه هستند. احساسات طبیعی می‌باشند و ما نمی‌توانیم مانع وقوعشان گردیم. به خاطر آنکه ما همگی با یکدیگر متفاوت هستیم، پاسخ‌هایمان به احساسات نیز متفاوت بوده و گاهی مثبت و زمانی منفی می‌باشد. با عملکردی پاسخگو یا نه نسبت به احساساتمان در کلام و عمل، ما احترام به خود و دیگران را می‌آموزی. داشتن عملکردی پاسخگویانه نسبت به اعمال خودمان که ناشی از احساساتمان می‌باشند، کاری مشکل است.
اغلب، برخی افسانه‌ها و گفته‌های نادرست این احساسات را پیچیده‌تر می‌سازند. آیا این گفته‌ها در مورد احساسات برایتان آشنا نستند: ”احساسات و احساساتی بودن نشانه سوسول (نازک نارنجی) بودن هستند“ دانستن این نکته که احساسات، واقعی و طبیعی هستند برای هر کس مهم می‌باشد. ممکن است بعضی از ما هرگز نپذیرند که عواطف و احساسات بخشی از زندگی هستند، ممکن است برای برخی از ما صحبت در مورد احساسات مشکل باشد یک مرحله مهم در ساخت و ایجاد خودآگاهی و ارتباط با دیگران، دانستن و یادگیری در مورد احساسات فردی است.
بسیاری از افراد یاد می‌گیرند که احساسات را - چه خوب و چه بد - بپذیرند. احساسات وجود ندارند، پس کسی نباید در مورد آنها حرف بزند. انکار احساسات می‌تواند به روابط آسیب رسانده و موجب فوران احساسات منفی و در نتیجه رفتارهای نفی گردد. مثل وقتی که یک فرد عصبانی محکم روی میز می‌کوبد، فکر آنکه ما نمی‌توانیم با افرادی که برایشان احترام قائلیم در مرد احساساتمان حرف بزنیم. به ما احساس خفگی عاطفی می‌دهد، حرف زدن در مورد احساسات شخصی با دوستان و خانواده راه‌گشا است. در عوض انکار احساسات، آنها را با کلام بازگو نماید.
احساسات ما در مورد ما با ما سخن می‌گویند آنها به‌مثابه یک نمودار اطلاعاتی می‌باشند، لیستی از کلمات احساسی تهیه کرده و آن را به دیوار و یا پشت در اتاق نصب نمائید. هر که شما و یا یکی از افراد خانواده احساس خاصی دارد کلمه‌ای راجع به آن و یا صورتی که توصیفگر آن حالت احساسی است.
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید