شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بردباری را به کودکان خود بیاموزید


بردباری را به کودکان خود بیاموزید
آمریكا كشوری چند ملیتی و دارای فرهنگ‌های گوناگون از تمام كشورهای دنیاست. بسیاری از خانوداه‌های آمریكایی دنباله رو تاریخچه خانوادگی از نیاكان مهاجر خود هستند كه از مناطق دور خطرات و سختی‌ها تحمل كرده اند تا دراین كشور برای تضمین آزادی شان اسكان گزینند و برای بسیاری از خانواده‌های آمریكایی این آزادیها با تلاش زیاد به دست آمده است. والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ آنها از حقوق اساسی كه برای ما ارزش بسیار دارد محروم شده‌اند.
گوناگونی مردم سایر كشورها كه به این كشور سفر كرده اند فرهنگ آنان را متنوع كرده و ایده و انرژی جدیدی در امریكا ایجاد كرده است و امروزه كودكان امریكا بیش از هركس دیگری فرصت برخورد با نژادها ، مذهب‌ها و فرهنگ‌های مختلف را دارند . همكلاسی‌ها به طور فزاینده‌ای مختلف هستند و رفتار آنها انعكاسی از شیوه زندگی و كار خانوادگی آنهاست .
دنیای گوناگونی :
بسیاری از خانواده ها این حقیقت را پذیرفته اند در جامعه‌ای زندگی می‌كنند كه تنوع فرهنگی زیاد است. بعضی مردد هستند مخصوصا اگر با افرادی كه با آنها فرق می‌كند برخورد نداشته باشند. بچه‌ها از نظر برخورد تفاوت های فرهنگی از والدین خود فرصت های بیشتری دارند. بافت دوست‌ها، همكلاسی‌ها و تیم‌های ورزشی بیش از نسل گذشته فرق كرده است . چرا برای خانواده‌ها مهم است كه كودكان خود را برای زندگی یادگیری و كار در جامعه یا كه روز به روز متفاوت‌تر می‌شود آماده كنند . یاد دادن بردباری فقط به علت این كه بخشی از میراث آمریكاست مهم نیست .
بلكه افرادی كه یاد می گیرند آماده پذیرش تفاوتها باشند فرصت بیشتری در آموزش ، تجارت و راههای دیگر خواهد داشت . به طور خلاصه موفقیت كودكان شما به موفقیت در جهان امروز بستگی دارد و موفقیت آینده آنها به قدرت درك احترام گذاشتن و كار با دیگران بستگی دارد .
بردباری چیست ؟
بردباری صراحت ، صداقت و احترام به تفاوت هایی است كه در بین مردم وجود دارد . هر چند قبلاً بردباری به معنی تفاوت‌های مذهبی و نژادی برمی‌گشت مفاهیم گوناگونی و شكیبایی نیز برای جنسیت ناتوانیهای مذهبی و جسمی و تفاوت‌های دیگر به كار برده می‌شود.
بردباری یعنی احترام گذاشتن به دیگران و یاد گرفتن از آنها ارزش نهادن به تفاوت‌ها پر كردن خلاء فرهنگی حذف تصورات قالبی، كشف زمینه مشترك ، و ایجاد تعهدات جدید ، بردباری به شیوه‌های مختلف نقطه مقابل تعصب می باشد . ولی آیا بردباری بدین معناست كه باید همه رفتارها را پذیرفت ؟ البته نه رفتارهای ناپسند یا رفتارهایی كه دیگران را آزار می دهد مثل قلوری یا رفتارهایی كه قوانین جامعه را نقض می‌كند مثل دروغ گفتن یا دزدی نباید در برابر آنها سكوت كرد . و بردباری به خرج داد . بردباری یعنی پذیرفتن افراد به این دلیل كه آنها وجود دارد نه پذیرفتن رفتار بد آنها . شكیبایی همچنین به معنی رفتار كردن بادیگران آنطور كه دوست دارید با شما رفتار شود .
چگونه بردباری آموزش داده می‌شود ؟
مثل سایر طرز برخورد ها صبر و تحمل هم به شیوه‌های ماهرانه آموزش داده می‌شود . قبل از این كه كودك بتواند صحبت كند از نزدیك همه چیز را مشاهده می كند و والدین را سرمشق خود قرار می‌دهد . بچه ها در هر سنی ارزش های خود را در بیشتر بخش ها بوسیله انعكاس ارزشها و طرز برخورد در مراقبت از آنها گسترش می‌دهند .
بسیاری از والدین در جوامع چند ملیتی زندگی و كار می كنند و دوستان آنها با خودشان تفاوت دارند . نحوه بر خورد والدین و احترام گذاشتن به دیگران اغلب بخشی است كه كمتر در موردش فكر می‌كنند آنها نحوه برخوردها را به سادگی با ارزش‌های خودشان و خود بودن آموزش می دهند . والدینی كه بردباری را در زندگی روزانه شان ابراز می‌كنند یك پیام محكم به دیگران فرستاده اند در نتیجه كودكان شما یاد می‌گیرند به تفاوت‌ها احترام بگذارند .
البته احترام گذاشتن به تفاوت های دیگران به معنی كنار گذاشتن فرهنگ اصیل خود نیست . ممكن است خانواده شما فرهنگ اصیل گذشته یا نسل های مذهبی داشته باشد كه برای او یك افتخار است . خانواده ها باید در حالیكه صادق هستند و با فرهنگ خود زندگی می كنند راههای احترام گذاشتن به تفاوت ها را پیدا كنند .
والدین برای این كه به بچه ها كمك كنند تا بردباری را بیاموزند چه كاری می توانند انجام دهند ؟
والدین می توانند با مثال یا راههای دیگر بردباری را به كودكان یاد دهند با یكدیگر در مورد شكیبایی و احترام گذاشتن صحبت كنند وبه این طریق به كودك كمك می كنند تا ارزشهایی را كه آنها دلشان می خواهد یاد بگیرند . باید به كودك فرصت داد تابا دیگران بازی و كار كند این به كودك مستقیما فرصت می دهد تا یاد بگیرد هر كس چیزهایی دارد كه می تواند به او كمك كند و تفاوت ها و شباهت ها را درك می كند . دراینجا نكاتی هست كه والدین می توانند برای آموزش بردباری به كودكان خود از آنها كمك بگیرند . به طرز برخورد های خود توجه داشته باشید والدینی كه می خواهند به تفاوت ارزشهای كودكان خود كمك كنند می توانند نسبت به قالب فرهنگی كه یاد گرفته اند حساس باشند و تلاش كنند آنها را اصلاح كنند .
به یاد داشته باشید كودكان همیشه به صحبتهای شما گوش می دهند وقتی درباره دیگران كه با شما تفاوت دارند صحبت می كنید به شیوه گفتن خود توجه داشته باشید ازگفتن جوك خودداری كنید كه جوكها تصور قالبی را تداوم می بخشد هر چند بعضی جوكها سرگرمی بی ضرری هستند ممكن است طرز نگرش به بردباری و احترام گذاشتن به دیگران را از بین ببرد .
در انتخاب كودكان ، اسباب بازی ، موزییك ، كارهای هنری و نوارهای ویدئویی دقت كنید به خاطر داشته باشید كه رسانه ها تاثیر زیادی بر شكلگیری رفتارها دارد .
درباره قالبهای نادرست كه از رسانه ها بخش می شود صحبت كنید و به نكات اشتباه آن اشاره كنید .
به سوالات كودكان درمورد تفاوت ها صادقانه و احترام آمیز جواب دهید این عمل باعث می شود تا وقتی كه توجه و بحث در مورد تفاوت ها با احترام صورت می گیرد قابل قبول است .
به تفاوتهای داخل خانواده را بازگو كنید و به آنها احترام بگذارید تفاوت توانایی علایق و روش كودكان را شرح دهید . برای ویژگیهای فردی هر یك از اعضای خانواده ارزش قائل شوید .
به یاد داشته باشید بردباری به معنی صبر در برابر رفتارهای غیر قابل قبول نیست بلكه به معنی این است كه هر كس مستحق برخورد احترام آمیز است وباید با دیگران با احترام رفتار كرد .
به كودكان كمك كنید تا نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند كودكانی كه نسبت به خود احساس بدی دارند اغلب بادیگران بد رفتار می كنند كودكانی كه اعتماد به نفس قوی دارند برای خود ارزش قائل اند و بادیگران نیز با احترام رفتار می كنند . به كودكان كمك كنید تا تحمل ،احترام و ارزش نهادن را یاد بگیرند .
به كودك فرصت دهید تا با كودكانی كه با او تفاوت دارد بازی و كار كند وقتی می خواهید كودك را مدرسه یا مهد كودك ثبت نام كنید سعی كنید جایی را انتخاب كنید كه جمعیت آن متفاوت باشند .
سعی كنید همه اعضای خانواده با هم درباره مراسم های مذهبی و تعطیلات دیگر فرهنگ‌ها. آگاهی داشته باشید
به سنت های خانوادگی احترام بگذارید و آنها را به كودكان خود و افراد خارج از خانواده شما كه می‌خواهند درباره متفاوت شما بدانند یاد دهید .
وقتی والدین كودكانی خود را به برخورد صبورانه تشویق می كنند در باره ارزشهای آنها صحبت كنند و طوری رفتار كنند كه دوست دارند دیگران با آنها رفتار كنند كودكان از آنها پیروی خواهند كرد .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید