پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بازی رنگ‌ها در اتاق خواب


بازی رنگ‌ها در اتاق خواب
اتاق خواب، خصوصی‌ترین فضا در هر خانه است، پس در طراحی دكوراسیون و انتخاب رنگ آن باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دكوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی كه هر یك از خانواده‌های رنگی بر روح و روان ما به‌جا می‌گذارد، غافل شد. اتاق خواب باید فضایی آرامش‌بخش و راحت باشد.اگر به ‌دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندكی تجملی هستید، استفاده از رنگ‌های به‌كار رفته در صنایع‌دستی شرقی، راه‌حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است. رنگ‌های گرمی چون طلایی، نارنجی‌ها، قرمزهای پرمایه و آجری‌های به‌كار رفته در طرح‌های سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشكوه و گرم در دكوراسیون هستند. علاوه بر به‌كارگیری این رنگ‌ها در فضای اتاق، استفاده از پارچه‌های ابریشمی و كتان طرح‌دار، تابلوها، مجسمه‌های زینتی شرقی و پارچه‌های سوزن‌دوزی جذابیت این دكوراسیون را دوچندان می‌كند.
همچنین آویزهای پارچه‌ای در قسمت بالا و پشت تخت، فضایی رمانتیك و خاص به اتاق می‌بخشد. در مقابل دكوراسیون سنتی، دكوراسیون‌ تك‌رنگ قرار گرفته‌اند كه با به‌كارگیری طیف‌های مختلف یك رنگ، فضایی آرام و یكنواخت را پدید می‌آورند. رنگ‌های روشن، نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش‌بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می‌دهند.تركیب رنگ‌های زرد و سبز از آنجا كه سبز یكی از رنگ‌های مشتق شده از زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود
استفاده از تركیب رنگ‌های هارمونیك كه در چرخه رنگ در كنار یكدیگر قرار گرفته‌اند نیز در دكوراسیون یك اتاق خواب می‌تواند بسیار موفقیت‌آمیز باشد.به عنوان مثال استفاده از طیف‌‌های مختلف رنگ بنفش و سبز در كنار یك رنگ روشن متضاد مانند كرم، فضایی زیبا می‌آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دكوراسیون یك اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است كه نه تنها انتخاب مجموعه‌ای از رنگ‌ها بلكه میزان به كارگیری آن‌ها و سطوحی كه اشغال می‌كنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یك قاب عكس، حاشیه‌های كاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تكرار طرح خاصی روی ملحفه و روبالشی‌ها و یا حتی قرار دادن یك جفت آباژور یا گلدان روی پاتختی‌ها یا میز آرایش می‌تواند به دكوراسیون یك اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید