جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بلوغ جنسی


بلوغ جنسی ، تغییر از موقعیت فیزیولوژیك كودك به موقعیت فیزیولوژیك بزرگسال است . به عبارت دیگر ، بلوغ جنسی ، تغییرات فیزیولوژیك و جسمانی است كه كودك را چه از حیث شكل ظاهر و چه از حیث كنش های فیزیولوژیك به سطح بزرگسالان می رساند .
تغییرات ظاهری و فیزیولوژیكی :
بلوغ جنسی با پیدایش صفات ثانوی جنسی همراه است كه تا پیش از آن وجود نداشتند . زیرا در نوزادان ، تنها تفاوت شكل اعضای تناسلی است كه مؤید جنسیت است .
در شناخت خصوصیات بلوغ جنسی باید پیش از هر چیز و سعت تغییرات مربوطه را مشخص كرد . «لارش» در كتاب خود به نام بلوغ جنسی می نویسند : واكنشها و تغییرات بلوغ به طور ناگهانی و همزمان ظاهر نمی شوند بلكه طبق نظم معینی در طی چنین سال ادامه پیدا می كنند .در این تغییرات سه مرحله را می توان تمیز داد :
الف - مرحله پیش از بلوغ كه در هر دو جنس به وسیله صفاتی مانند ازدیاد سرعت رشد ، آغاز پیدایش صفات ثانوی جنسی ، یعنی رشد پستان ها ، رشد غدد تناسلی ، روییدن مو در اعضای تناسلی و زیر بغل آشكار می شود .
ب ـ مرحله بلوغ كه در طی آن سرعت رشد كمتر می شود و صفات جنسی رشد خود را ادامه می دهند و خصوصیات متفاوت دو جنس ، آشكار می شود : در نزد پسران ، سینه ها حجم كمی پیدا می كنند و سپس دوباره كوچك می شوند . تغییر صدا محسوس است و اولین ترشحات ظاهر می شوند . در نزد دختران ، باسن و سینه ها رشد می كنند و سپس اولین عادت ماهانه بروز می نمایند .
ج ـ مرحله پس از بلوغ كه كمال رشد جنسی است و طی آن غده های جنسی و اعضای تناسلی به رشد خود ادامه می دهند و امكان اعمال طبیعی ( تولید مثل ) حاصل می شود .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید