سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

برزک ۱۳۸۶


برزک ۱۳۸۶
آنجا كه سلسله جبال زاگرس در ساحل كویر، آرام می‌گیرد تا در میان كوههای بلند و ستبرش مامنی برای مسافر خسته كویر باشد، شاهكاری از هنر زیبای طبیعت جلوه‌گر می‌شود.
در جنوب غربی كاشان و در دامنه كوههای سر به فلك كشیده‌ی كركس دره‌ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزُك. توسعه‌ی طولی شهر در مسیر دره‌ای سرسبز، وجود چشمه‌سارهای متعدد با آب قابل توجه كه باعث گسترش باغهای میوه در طول دره شده است، آن را به باغ شهری زیبا تبدیل كرده است.
وجود كاریزها، چشمه‌های جوشان و رودخانه‌ی قدیمی كه در میان شهر و كشتزارها روان است، مناظری از جنگلهای طبیعی را برایمان تداعی می‌كند و برخورداری از فاكتورهای متعدد جذب توریست (جاذبه‌های طبیعی، آثار و ابنیه‌های تاریخی و برگزاری همایش‌ها و جشنواره) برزك را به بزرگترین و مهمترین قطب گردشگری كاشان تبدیل خواهد كرد…
از آثار تاریخی و دیدنی این شهر می‌توان به زیارتگاه امامزاده سراج‌الدین بن موسی بن جعفر، حمام دوره‌ی صفویه، آب انبار قاجاریه، آسیاب آبی قدیمی، تپه‌ی تاریخی قلعه، آبشار و رودخانه و جاده‌ی تفریحی توریستی سعدآباد، چشمه‌ی احمدآباد و … اشاره كرد كه برخی از این آثار به همت و تلاش شهرداری احیاء و ترمیم شده است.
شهردار برزك بافت برزك را بافتی قدیمی و سنتی گونه توصیف كرد كه مردم آن به كشاورزی و صنایع وابسته به آن اشتغال دارند.
مهندس سید محمدعلی محمدی می‌گوید: «برزك می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌ها، توانایی‌ها، و یك برنامه‌ریزی دقیق، كارآمد و مدرن به یكی از توانمندترین شهرهای ایران و قطب مهم كشاورزی و »صنایع وابسته و نیز گردشگری تبدیل شود.
شهر برزك طی ۲ سال توانسته است به بخشی از هویت گم شده خود دست یابد و توانایی‌های نهان و فراموش شده خود را به نمایش بگذارد و این اول راه است.
بخش برزك، بزرگترین تولیدكننده‌ی گل و گلاب شهرستان كاشان می‌باشد كه با تولید بیش از ۶۷% گل و ۷۰% گلاب، نقش مهمی را در اقتصاد منطقه به عهده دارد. گلاب مرغوب تولید شده در كارگاه‌های سنتی و كارخانه‌های صنعتی علاوه بر مصارف داخل كشور به كشورهای حوزه خلیج‌‏فارس و كشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید