پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عزت الله انتظامی


عزت الله انتظامی
● تاریخ تولد: ۱۳۰۴
● شروع فعالیت در سینما: گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)
بازیهای منتخب در پانزده سال اخیر: بانو، خانه خلوت، ناصرالدین شاه اكتور سینما، روز فرشته، روسری آبی، سایه روشن، خانه ای روی آب، دیوانه ای از قفس پرید، گاوخونی، جایی برای زندگی
در میانسالی و از سن ۴۴ سالگی در سال ۱۳۴۸ با بازی عالی اش در نقش مشد حسن در فیلم « گاو » مطرح شد.
در دهه شصت بازیهای ماندگاری از خود به جای گذاشت و یك بار هم سیمرغ بلورین را برای بازی اش در نقش موسیو آقایوف در فیلم « گراند سینما » (۱۳۶۷) از هفتمین جشنواره فیلم فجر از آن خود كرد.
عزت الله انتظامی (آقای بازیگری سینمای ایران) در سال ۱۳۷۰ سه نقش بیادماندنی ایفا كرد كه در تاریخ سینمای ایران بی سابقه بود: بازی در نقش قربان سالار (یكی از بهترین و متفاوت ترین شخصیت های منفی سینمای ایران) با آن گریم سنگین و طاقت فرسا روی چشم راست در فیلم « بانو » (داریوش مهرجویی)، بازی در نقش امیر جلال الدین نویسنده ای كه نوشته هایش دیگر مخاطب ندارد در فیلم « خانه خلوت » (مهدی صباغزاده) و بازی در دو نقش ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه در یكی از بهترین فیلم های محسن مخملباف « ناصرالدین شاه اكتور سینما ».
در حالیكه پیش بینی می شد با وجود توقیف فیلم « بانو » در جشنواره دهم فیلم فجر كه شش سال بعد مجوز اكران گرفت انتظامی برای دو بازی دیگرش سیمرغ بلورین بگیرد، هیئت داوران تنها به یك تقدیر خشك و خالی از او بسنده كردند و سیمرغ به كسی رسید كه دو سال قبل و در جشنواره هشتم می توانست حقش باشد: فرامرز صدیقی (دادستان).
نیمه دوم دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد برای انتظامی و طرفدارانش دهه خاطره انگیزی بود. او در طی این ده سال نقشهای ماندگاری بر كارنامه سینمایی اش افزود: « در مسیر تندباد » (مسعود جعفری جوزانی، ۱۳۶۷)، « كشتی آنجلیكا » (محمد بزرگ نیا، ۱۳۶۷)، « هامون » (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، « روز فرشته » (بهروز افخمی، ۱۳۷۲) (كه برای این فیلم سیمرغ بلورین را از جشنواره دوازدهم فیلم فجر دریافت كرد)، « روسری آبی » (رخشان بنی اعتماد، ۱۳۷۳) (برای این فیلم كاندید سیمرغ بلورین شد).
از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۰ از انتظامی خبری نشد.
طی این فاصله شاید تنها نقش آفرینی مهم اش بازی در مجموعه تلویزیونی « محاكمه » (حسن هدایت) بود. از سال ۱۳۸۰ او بار دیگر سینما را جدی گرفت و برای بازی در نقش كوتاهی در فیلم « خانه ای روی آب » سومین سیمرغ بلورین را از جشنواره بیستم فیلم فجر دریافت كرد.
در « دیوانه ای از قفس پرید » (احمدرضا معتمدی، ۱۳۸۱) بار دیگر نقش منفی را پس از سالها تجربه كرد و باز هم برای بازی در فیلم « گاوخونی » (بهروز افخمی، ۱۳۸۱) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از بخش بین الملل جشنواره بیست و دوم فیلم فجر از آن خود كرد.
عزت الله انتظامی در حالیكه « جایی برای زندگی » (محمد بزرگ نیا، ۱۳۸۲) را بهار امسال بر پرده سینماها داشت، در سال ۱۳۸۳ برای اولین در فیلم مسعود كیمیایی « حكم » بازی كرد كه به گفته خودش یكی از بهترین بازیهای عمر سینمایی اش است.
آخرین نقش آفرینی انتظامی، فیلمی به كارگردانی فریدون جیرانی است: « ستاره ها ».
منبع : پایگاه خبری هنر ایران


همچنین مشاهده کنید