پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رضا کیانیان


رضا کیانیان
● تاریخ تولد: ۱۳۳۰
● مدرك تحصیلی:
فارغ التحصیل تئاتر از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
● شروع فعالیت در سینما:
تمام وسوسه های زمین (حمید سمندریان، ۱۳۶۸)
● بازیهای منتخب در پانزده سال اخیر:
درد مشترك، كیمیا، سلطان، سینما سینماست، آژانس شیشه ای، روبان قرمز، عیسی می آید، خانه ای روی آب، فرش باد، گاهی به آسمان نگاه كن، ماهی ها عاشق می شوند، یك تكه نان
وقتی در دو فیلم « كیمیا » (احمدرضا درویش، ۱۳۷۳) و « درد مشترك » (یاسمین ملك نصر، ۱۳۷۳) بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت كسی فكرش را نمی كرد كه در عرض كمتر از یك دهه بتواند به یكی از بازیگران قدرتمند حال حاضر سینمای ایران تبدیل شود. بازی اغراق شده او در فیلم « مادرم گیسو » (سیامك شایقی، ۱۳۷۴) كه در لحظاتی تحسین برانگیز می شد تنها وقفه ای بود در ظهور یك پدیده. حضور خوب و بی نقص او در « سینما سینماست » (ضیاءالدین دری، ۱۳۷۵) و بازی متفاوتش در حضوری كوتاه در فیلم « سلطان » (مسعود كیمیایی، ۱۳۷۵) جرقه هایی بود كه منجر به درخشش رضا كیانیان در نقش سلحشور در فیلم بیادماندنی « آژانس شیشه ای » (ابراهیم حاتمی كیا، ۱۳۷۶) و متعاقب آن نقش جمعه در فیلم متفاوت « روبان قرمز » (ابراهیم حاتمی كیا، ۱۳۷۷) شد.
كیانیان برای بازی در آژانس شیشه ای با اقتدار هم سیمرغ بلورین نقش مكمل را گرفت و هم مورد تحسین نویسندگان و منتقدان قرار گرفت.
اما شاید رضا كیانیان سنگین ترین نقش كارنامه سینمایی اش را در فیلم « خانه ای روی آب » (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۰) بازی كرده باشد. نقشی كه باعث شد تا او نزدیك به بیست كیلو به وزن خود اضافه كند. بازی معركه كیانیان در نقش دكتر سپیدبخت دومین سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان آورد.
دو بازی متفاوت دیگر در دو فیلم از كمال تبریزی بخصوص در فیلم « فرش باد » نشان می دهد كه كیانیان همچنان آس هایی دارد كه رو كند.
او در سال ۱۳۸۴ فیلم « ماهی ها عاشق می شوند » را روی پرده سینماها خواهد داشت كه به قول خودش یكی از آن « عاشقانه » هاست و فیلم « یك تكه نان » را كه در سه نقش كاملا متفاوت با گریم هایی آنچنانی هنرنمایی كرده است.
به احتمال بسیار زیاد شاهد بازی او در دو فیلم « یك بوسه كوچولو » (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۳) و « كارگران مشغول كارند » (مانی حقیقی، ۱۳۸۴) در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر خواهیم بود.

● فیلم شناسی:
▪ روبان قرمز (ابراهیم حاتمی كیا، ۱۳۷۷)
▪ بوی كافور عطر یاس (بهمن فرمان آرا، ۱۳۷۸)
▪ چتری برای دو نفر (احمد امینی، ۱۳۷۹)
▪ رومشكان (ناصر غلامرضایی، ۸۰/۱۳۷۹)
▪ عیسی می آید (علی ژكان، ۸۰/۱۳۷۹)
▪ خانه ای روی آب (بهمن فرمان آرا، ۱۳۸۰)
▪ فرش باد (كمال تبریزی، ۱۳۸۱)
▪ گاهی به آسمان نگاه كن (كمال تبریزی، ۱۳۸۱)
▪ جایی برای زندگی (محمدرضا بزرگ نیا، ۱۳۸۲)
▪ ماهی ها هم عاشق می شوند (دكتر علی رفیعی،۱۳۸۳)
▪ باغ فردوس پنج بعدازظهر( سیامك شایقی ، ۱۳۸۵)
▪ یه بوس کوچولو (بهمن فرمان آرا،۱۳۸۴)
▪ تمام وسوسه های زمین (حمید سمندریان، ۱۳۶۸)
▪ پاتال و آروزهای كوچك (مسعود كرامتی، ۱۳۶۸)
▪ مرد ناتمام (محرم زینال زاده، ۱۳۷۱)
▪ درد مشترك (یاسمن ملك نصر، ۱۳۷۳)
▪ كیمیا (احمدرضا درویش، ۱۳۷۳)
▪ مادرم گیسو (سیامك شایقی، ۱۳۷۴)
▪ سلطان (مسعود كیمیایی، ۱۳۷۵)
▪ سینما سینماست (سیدضیاء الدین دری، ۱۳۷۵)
▪ آژانس شیشه ای (ابراهیم حاتمی كیا، ۱۳۷۶)
منبع : پایگاه خبری هنر ایران


همچنین مشاهده کنید