پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رنگ های پائیزی غنی و پرمایه


رنگ های پائیزی غنی و پرمایه
در میان گروه های رنگی گوناگون رنگ های پرمایه مطمئن ترین و كم ریسك ترین گروه رنگی است. رنگ های این گروه رنگ هایی كلاسیك هستند كه زیبایی آنها مربوط به مد و یا زمان خاصی نیست. این گروه را می توان در میان رنگ های غنی و پرمایه یك باغ در فصل پائیز جست وجو كرد: سبز سدری، سبز آبی، آجری سفالی، بنفش بادمجانی و اكر. رنگ های پرمایه رنگ های خاموشی نیستند بلكه این گروه رنگی فضایی چشم نواز، بی تكلف و بسیار راحت را پدید می آورند.
رنگ های این گروه نیز مانند رنگ های پاستلی به راحتی با یكدیگر تركیب می شوند و می توان رنگ های متعددی از این گروه را به خوبی در كنار یكدیگر در یك مجموعه دكوراسیونی به كار برد، با این شرط كه همگی از یك تنالیته رنگی برخوردار باشند. در این خانواده شما می توانید با اطمینان خاطر و موفقیت قرمزآجری را با زرد خردلی یا سبز سدری را با سبزآبی و یا صورتی چرك را با خاكستری روشن به كار گیرید.
اگرچه این رنگ ها نمای مدرنی را در یك دكوراسیون ایجاد نمی كنند اما تركیبی فارغ از زمان و مد در محیط می آفرینند كه سال ها می توانید حفظ كنید و مدت ها در نظر شما زیبا و دلنشین جلوه خواهند كرد.
رنگ های پرمایه را می توان به نوعی رنگ های سنتی دانست كه به كلی از جلوه مدرن رنگ های پاستلی جدا هستند. این رنگ ها نمای قدیمی و سالخورده ساختمان های باستانی را در خاطر زنده می كنند.
یكی از ویژگی های مثبت این گروه این است كه رنگ های آن برخلاف سایر گروه های رنگی نیاز مبرم به وجود نور فراوان ندارند بلكه غنا و عمق این رنگ ها موجب می شود حتی در تاریك ترین اتاق ها نیز زیبایی خود را حفظ كنند. از این رو اتاق هایی كه با این خانواده رنگی، آراسته می شوند در همه فصول سال و حتی در روزهای خاكستری فصل زمستان نیز زیبا و دلنشین می نمایند.
با این وجود چنانچه نور كافی در فضا موجود باشد این رنگ ها از درخشندگی و جلوه بیشتری برخوردار خواهند بود. به ویژه استفاده از نورهای غیرمستقیم مصنوعی مانند نور چراغ های دیواری یا آباژور، زیبایی این رنگ ها را دوچندان می كند.
هنگام به كارگیری رنگ های این گروه به این نكته نیز توجه داشته باشید كه این رنگ ها به راحتی با رنگ های گروه های دیگر همنشین نمی شوند. به همین جهت چنانچه مایل به ایجاد كنتراست در فضای اتاق هستید از تفاوت میان بافت ها برای این منظور بهره بگیرید و با استفاده از بافت های گوناگون مانند ابریشم، حصیر، مخمل، چوب و سنگ كنتراست موردنظر را ایجاد كنید.
از سطوح طرحدار نیز می توان در این تركیب ها استفاده كرد اما باید دقت كنید كه طرح در فضا غالب نباشد. انواع قرمز بنفش ها در این مجموعه از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. استفاده از محصولات صنایع دستی سنتی با این رنگ ها بر زیبایی و غنای دكوراسیون می افزاید.
انواع گلیم، دستباف های حصیری و یا پارچه های سوزن دوزی كه اغلب شامل رنگ های این مجموعه هستند و همچنین ظروف سفالین آرایه های ایده آل برای چنین دكوراسیونی هستند. خانواده سبز در این گروه متشكل از سبزهای ملایمی است كه عاری از تندی سبزهای زنده هستند و از این رو بیشتر احساس آرامش را به بیننده القا می كنند. رنگ های زرد اكر این مجموعه نیز فضایی گرم و صمیمی در اتاق می آفرینند.
در كنار رنگ های پرمایه می توانید از انواع بافت های طبیعی مانند كفپوش های چوبی، دیوارهای آجری و انواع سفال استفاده كنید كه پس زمینه ای مناسب برای این رنگ ها محسوب می شوند. به ویژه مبلمانی از چوب تیره بهترین انتخاب برای دكوراسیون مزین به این مجموعه رنگی است. اما شیشه و فلز از سطوح ناهماهنگ با این گروه رنگی هستند.
همچنین اشیای قدیمی و آنتیك را به خوبی می توان در چنین دكوراسیونی به كار برد. این حس قدیمی بودن و سالخوردگی را می توان از ویژگی های خاص این پالت رنگی برشمرد. از این رو بهتر است از به كار بردن اشیا و وسایل مدرن در دكوراسیونی كه با این گروه رنگی آراسته شده است خودداری كنیم. به عنوان مثال استفاده از پرده های پارچه ای برای پوشش پنجره ها در چنین مجموعه ای به مراتب بهتر از استفاده از انواع سایبان است. پرده های والان دار مخمل یا كتان با چوب پرده ای چوبی برای این منظور ایده آل خواهند بود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید