پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زیان های مصرف بی رویه استامینوفن


زیان های مصرف بی رویه استامینوفن
مصرف ۱۰ گرم استامینوفن در روز معادل ۲۰ قرص ۵۰۰ میلی گرمی می تواند باعث از کار افتادن کبد شود. موارد سالانه از کار افتادگی کبد در اثر مصرف استامینوفن که در آمریکا به نام تجاری تایلنول و در بریتانیا به نام پاراستامول شناخته می شود از ۲۸ درصد در سال ۱۹۹۸ به ۵۱ درصد در سال ۲۰۰۳ افزایش یافت. تیم محققان آمریکایی دریافت که مصرف تنها ۲۰ قرص ۵۰۰ میلی گرمی در یک روز، حداکثر میزان توصیه شده ۸ قرص ۵۰۰ میلی گرمی در روز است كه می تواند باعث مرگ شود. کارشناسان می گویند: اعمال محدودیت بر فروش این دارو در بریتانیا به کاهش موارد از کار افتادگی کبد در این کشور کمک کرده است.
گروه مطالعه از کارافتادگی حاد کبد در آمریکا که با شرکت پژوهشگران از دانشگاه های مختلف این کشور تشکیل شد، داده های ۶۶۲ بیمار که در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ به خاطر ازکارافتادگی حاد کبد بستری و درمان شده بودند را تجزیه و تحلیل کرد.
گفتنی است، از میان ۲۷۵ موردی که به مصرف استامینوفن مربوط می شد، ۴۸ درصد آنها غیرعمدی، ۴۴ درصد ناشی از تلاش برای خودکشی و بقیه نامعلوم بود. همچنین افرادی که دچار مسمومیت غیرعمدی شده بودند چندین داروی مختلف که حاوی استامینوفن بوده است را مصرف کرده اند.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید