شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پنج روش برای این‌که الگوی کودک خود باشید


پنج روش برای این‌که الگوی کودک خود باشید
همه ما ممکن است در تربیت کودکمان از دیدگاه قدیمی ”آن طور که به تو می‌گویم عمل کن، نه آن طور که من عمل می‌کنم“ متوسل شویم. در هر زمانی گاهی یک پدر یا مادر به کودک خود از طریق الگوپذیری آموزش می‌دهند ـ در این مقاله ۵ راه برای این‌که با نشان دادن بهترین‌ها در خودتان، بهترین‌ها را در کودکتان پرورش دهید، وجود دارد.
● احترام گذاشتن و همدلی کردن را تمرین کنید.
اگر دختر شما بشنود که با همسرتان بدزبانی می‌کنید چگونه می‌توان او را از بدزبانی کردن با برادر کوچکش منع کرد. به کودک خود نشان دهید اگر کارهای دیگران ما را ناراحت می‌کند ابتدا باید انگیزه آن‌ها را بفهمیم، به‌جای آن‌که پشت سر آن‌ها شکایت کنیم.
● به وقت خود بها دهید.
زندگی خیلی گران‌بهاتر از آن است که با کارهای بیهوده مثل جست و جو کردن در بین کانال‌های تلویزیونگذرانده شود. بگذارید کودکان شما را در حال خواندن یک کتاب، باغبانی کردن و یا انجام یک پروژه هنری ببینند.
● مؤثر باشید.
خود را مشغول کاری سازید و سپس کودکتان را هم در آن کار شریک و همراه سازید؛ خواه این کار عضو شدن در یک انجمن ادبی باشد یا باغبانی کردن. شما کار خوبی انجام می‌دهید و به کودک خود نشان می‌دهید راه‌های مثبت زیادی برای اثر گذاشتن بر جهان وجود دارد.
● سر حرف خود باشید.
برای پرورش یک کودک قابل اعتماد، یک بزرگسال قابل اعتماد باشید. وقتی قولی را می‌دهید آن را دنبال کنید، وقتی‌که قول داده‌اید در مسابقات ورزشی دخترتان حاضر باشید اما در ترافیک گیر کرده‌اید چه اتفاقی می‌افتد، در حالی‌که او به خط پایان نزدیک می‌شود.
آن‌چه را که رخ داده با صداقت و وضوح ممکن توضیح دهید سپس قول دهید که آن را جبران می‌کنید و هر جور شده بر سر آن بمانید، به یاد داشته باشید که کلمات شما قدرت باور نکردنی بر روی کودکانتان دارند حتی طفل نوپای شما بیش از آن‌چه فکر می‌کنید، می‌فهمد.
● از چیزهای ساده لذت ببرید.
کودکان امروزی با پیام‌های مادی بمباران می‌شوند، برای آنان آسان است که فکر کنند شادی آن‌ها وابسته به داشتن آخرین نوع ربات اسباب‌بازی یا خریدن آخرین مدل شلوار جین باشد. چگونه با این نوع اعتقاد به مخالفت برخیزیم؟ نشان دهید که بهترین چیزها در زندگی رایگان هستند، برای مثال وقتی تولدتان نزدیک می‌شود به پسرتان بگوئید ترجیح می‌دهید به‌جای دریافت هدیه‌ای که از فروشگاه‌های لوکس خریداری شده باشد، روز جمعه را فقط با او بگذرانید، یک غذای ویژه در خانه درست کنید و در جنگل قدم بزنید.

منبع: parents
لادن صوفی
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید