پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

توقع و طلبکاری


توقع و طلبکاری
یکی دیگر از خصوصیت معتادان توقع و طلبکاری است.معتادان اکثرا حالتی طلبکارانه دارند، هرچند که ممکن است در ظاهر به گونه ایی دیگر وانمود کنند و ماسکهای مختلف را به نسبت شرایط محیط برای دست یافتن به خواسته های خود انتخاب کنند. اکثرا در معاملات و روابظ، فکر می کنند که زرنگی و قدرت فکری و ابتکار آنان وسیله رسیدن به خواسته هایشان می شود و قبول ندارند که شاید در این راه انسانیت، انسان دوستی و یاری دیگران یا خدا به ایشان کمک کرده است. اکثرا فکر می کنند چون دنیا به آنان بدهکار است، بنابراین مجازند هرچه می خواهند بکنند و هرچه می خواهند برای خود بردارند. مانند کودکان که دزدی برایشان مفهومی ندارد، آنان هم در صورت تجاور به حقوق دیگران، در حد آگاه، قابلیت تحلیل مسائل اخلاقی را ندارند. به اعتقاد من دلیل اینکه معتاد، دنیا را بدهکار می داند این است که حقوق اولیه خود را در دوران کودکی دریافت نکرده است. یکی از مهمترین حقوق هر نوزاد و کودکی، دریافت عشق و سیرابی از محبتی است که معمولا توسط مادر به او داده می شود و الگویی از ارتباط عاشقانه با، مادر تمام مادران، پدر تمام پدران و عاشق تمام عاشقان، یعنی پروردگار مهربان را پایه گذاری می کند. از آنجا که معتاد از این عشق و الگوی عاشقانه و نهایتا ارتباط با خالق خود و احساس امنیت عاطفی، معنوی و روحانی محروم است، بنابراین پدر، مادر، دیگران، دنیا و خدا را در اعماق وجود خود مسئول می داند.
هر حرکتی که باعث اذیت و آزار او شود، پروندهء قصور مردم، دنیا و خدا دوباره باز می شود. هر نیازی که داشته باشد، به هر شکل، چه نیازهای منطقی و چه مجازی، پرونده طلبکاری مجددا باز شده و او بر مبنای بدهی معوق دنیا، مردم و خدا، انتظار دریافت بلاعوض هرچه را که می خواهد، دارد.
کودکان وقتی زمین می خورند و دردشان می آید، همه را از جمله مادر و پدر، کسانی که در اطراف او هستند و در و دیوار را مقصر می داند و برای متوقف کردن گریه خود، با قیافه طلبکارانه و ناراضی، هر بار چیزی را مطالبه می کنند و حتی پس از دریافت آن هم اکثرا احساس نارضایتی در آنها دیده می شود. این حالت، با یک تفاوت جزئی در اکثر معتادان وجود دارد. کودکان نارضایتی خود را به صورت طبیعی و بدون مخفی کاری ابراز می کنند، در حالیکه معتادان، تحت عناوین، پوششها و ماسکهای دیگری همین کار را انجام می دهند.
منبع : چاوکم


همچنین مشاهده کنید