جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فلزکاری در دوره سلوکی و اشکانی


فلزکاری در دوره سلوکی و اشکانی
در زمان جانشینان اسكندر ( سلوكیان ) شهرهای جدیدی مانند مرو و نسا ایجاد شد كه در آنها كارگاهها و مراكز صنعتی و هنری استقرار یافت .
عوامل هنری و فرهنگی یونانی بسیاری با هنر ایرانی در آمیخت و هنری ایرانی ـ یونانی را به وجود آورد . تاثیرات هنر هلنی در تمامی رشته ها اعم از معماری ، سفالگری ، فلزكاری و … كاملاً محسوس است . آثاری كه از كاوشهای مرو و نسا به سرپرستی ماسون و ماروچنكو به دست آمد ویژگیهای هنری این دوران را نشان می دهند .
با از هم پاشیده شدن سلوكیان و قدرت یافتن پارتها ، حكومت اشكانیان تشكیل شد( ۲۵۰ ق.م.ـ ۲۲۴ م.). در این دوران هنر فلزكاری با تغییراتی نه چندان زیاد ادامه یافت .با وجود اینكه در دوره سلوكی هنر هلنی یونان آشكارا در ایران نفوذ كرد و تاثیرات چندی بر آن گذاشت ، با بررسی آثار فلزی باقیمانده از دوره اشكانی می توان به این نتیجه رسید كه هنر فلزكاری این دوره بیشتر به هنر دوره هخامنشی نزدیك است تا به هنر یونانی .
شكل ظروف به همان شكلی است كه در دوره هخامنشی متـداول بوده اسـت ( كاسـه ها ، ریتـونها و …) و فقط تغییـراتی جزئی در نقش و شـكل آنها دیـده می شود. مثلاً نقوشی به شكل قلب ، جایگزین نقشهای تخم مرغی شكل هخامنشی شده است ، و گلبرگ گلهای لوتوس باریكتر و نوك تیزتر شده اند .
ساختن زیورهایی مزین به سنگهای قیمتی در دوره اشكانی نیز مانند دوره هحامنشی ادامه پیدا كرد.
همچنیـن پیكـره سـازی در دوره اشـكانی از جایگاه ویژه ای برخـوردار است و آثار باقیمانده نشان می دهد كه این مجسمه ها از فلزات گوناگونی مانند مفرغ ، طلا، نقره و … با روش قالب ریزی ساخته شده اند .
منبع : پایگاه تجاری و اطلاع‌رسانی صنایع دستی


همچنین مشاهده کنید