جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بهمن قبادی


بهمن قبادی
بهمن قبادی، متولد ۱۳۴۸ در سنندج و فارغ التحصیل از دانشکده صداوسیماست. وی فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرد. او یکی از پرکارترین سازندگان فیلم های کوتاه به شمار می رود و تاکنون جوایز بین المللی فراوانی را به خاطر آثارش به دست آورده است. قبادی توانست با فیلم «زمانی برای مستی اسب ها» برای دومین بار در تاریخ سینمای ایران، جایزه معتبر دوربین طلایی جشنواره کن را از آن خود کند.
این جایزه به اولین ساخته های فیلمسازان جوان اهدا می شود. این کارگردان نام آشنا، پس از فیلم زمانی برای مستی اسب ها این آثار را در کارنامه اش به ثبت رسانده است؛
▪ آوازهای سرزمین مادری ام (۸۱)،
▪ لاک پشت ها هم پرواز می کنند (۸۲)،
▪ چه کسی جنگ را پیشگویی کرد (۸۲)
▪ نیومانگ (۸۵).
قبادی هم اکنون در تهران در تدارک ساخت فیلم جدیدش با نام موقت «اتوبان» است که قرار است آن را اواخر پاییز مقابل دوربین ببرد. این فیلم درباره زندگی مشترک چهار دانشجوست که با هم در تهران زندگی می کنند و قرار است از بازیگران غیرحرفه ای برای بازی در نقش این دانشجویان استفاده شود.
تاکنون حضور حمید خضوعی ابیانه، به عنوان فیلمبردار در این پروژه قطعی شده است. خبر دیگر درباره قبادی اینکه قرار است نام او جزو یکی از صد کارگردان برتر دنیا، در کتابی با عنوان «سینمای حاضر» منتشر شود. این کتاب توسط انتشارات «تاشن» در انگلیس و به سرپرستی اندرو بایلی، منتشر خواهد شد و در ۶۰۰ صفحه تمام رنگی، عکس ها و آثار صد نفر از بهترین فیلمسازان دنیا را مورد بررسی قرار می دهد.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید