جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۰ اردیبهشت ـ ۳۰ آوریل ـ حسین انتظامی روزنامه نگار معاصر وطن در یک نگاه


۱۰ اردیبهشت ـ ۳۰ آوریل ـ حسین انتظامی روزنامه نگار معاصر وطن در یک نگاه
امروز زادروز «حسین انتظامی» روزنامه نگار معاصر وطن است. وی كه مدیریت و سردبیری روزنامه پرفروش «همشهری» را برعهده دارد دهم اردیبهشت ۱۳۴۶ هجری به دنیا آمده است. آرزو و تلاش حسین، تكامل و ارتقاء سطح ژورنالیسم ایران است. وی كه نماینده انتخابی مدیران نشریات در «هیات نظارت» است، در دهه ۱۳۷۰ در طول مدیر كلی مطبوعات داخلی برای ترقی مطبوعات و آموزش روزنامه نگاران كشور كوشش بسیار كرد، تلاشی كه در تاریخ مطبوعات وطن كمتر نظیر داشته است.
او برای رسیدن به این هدف، به هزینه دولت دوره های آموزشی برای روزنامه نگاران جوانتر و شاغل تاسیس كرد و به توصیه او كتب روزنامه نگاری متعدد از زبانهای دیگر به فارسی ترجمه و در اختیار روزنامه نگاران گذارده شد. انتظامی همانند كشورهای پیشرفته در كار روزنامه، در آموزش روزنامه نگاران جوان «پركتیكوم (تمرین عملی با راهنمایی و زیر نظر استاد)» را در اولویت قرارداد، تا لكچر (سخنرانی استاد). انتظامی از هواداران گسترش انتشار نشریات تخصصی (یك موضوعه) است و در طول مدیركلی خود تا توانست متقاضیان را تشویق به انتشار چنین نشریاتی كرد تا سطح معلومات عمومی بالا برود.
حسین انتظامی در زمان اداره روزنامه جام جم، همه مهارت های خود را بكار برد تا این روزنامه به تیراژ صدها هزارتایی رسید. روزنامه همشهری با تیراژ بالا و بنیه مالی نیرومند جای مناسبی برای حسین انتظامی است تا اندیشه و مهارت خود را بكار اندازد.
وی از دست اندركاران تحریر در این روزنامه و نشریات وابسته خواسته است كه امور آنلاین و بكار گرفتن كامل كامپیوتر و اینترنت و همچنین استفاده از زبان انگلیسی را بطور كامل فراگیرند زیرا كه اینها ابزار (كرفت) ژورنالیسم معاصر هستند، لانگ هند (با قلم نوشتن) و تحریر مطلب بدون اشاره به سابقه آن، كار روزنامه نگار قرن ۲۱ نیست. عضو تحریریه روزنامه باید بتواند عكس هم بگیرد و لذا طرز كار با دوربین دیجیتال و ادیت كردن كامپیوتری عكس را باید بداند.
انتظامی در كار مدیریت معتقد به استفاده از تجربه دیگران و دست كم شنیدن نظر آنان است و در اجرای این فكر، جلسات منظم با مدیران و سردبیران پیشین همشهری دارد و به آنان به دیده احترام و قدر شناسی می نگرد. وی در كارهای تحریری و چگونگی ارتقاء ژورنالیسم وطن از مشورت با روزنامه نگاران قدیمی نیز خودداری نمی كند و اگر مطلبی (از قبیل تشكر و تاسف و ...) داشته باشند، از چاپ آن در اسرع وقت دریغ نمی كند و می گوید آنان بودند كه كاشتند ....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید