شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

۹ اردیبهشت ـ ۲۹ آوریل ـ اندیشه ها و کارهای یک روزنامه نگار واقعی


امروز سالگشت درگذشت «مایك رویكو» مردی است كه به حرفه ژورنالیسم وفاداری تعصب آمیز داشت. مایك ۲۹ آوریل سال ۱۹۹۷ در گذشته است.
«مایك رویكو» بارها گفته بود كه روزنامه باید صدای هر انسان باشد. روزنامه نگار باید هنگام تهیه و نگارش یك مطلب، خود را جای مخاطب بگذارد و آن چه را كه او انتظار دارد و برایش لازم و مفید است برنگارد. راضی كردن مقامات دولتی، كار روزنامه نگار حرفه ای نیست، وظیفه نشریه دولتی و یا رسانه ای است كه از دولت كمك مالی می گیرد.
مایك رویكو كه در طول چهل سال روزنامه نگاری علاوه بر تهیه خبر، هفت هزار و پانصد مقاله، گزارش تحقیق شده (اینوستیگیتیو) و تحلیل نوشت عقیده داشت هنگامی كه درآمد یك روزنامه كمتر از هزینه هایش شود، اعتماد و علاقه مردم را از دست داده و باید تعطیل و یا به نیروهایی تازه فروخته شود. وی روی این نظر خود ایستادگی كرد و زمانی كه روزنامه «شیكاگو دیلی نیوز» به زیان دهی افتاد آنجا را ترك گفت و با رفتن او، مخاطبانش خرید آن روزنامه را متوقف ساختند و چون به «شیكاگو سان تایمز» رفت مخاطبان نیز متوجه این روزنامه شدند و با این عمل، شیكاگو دیلی نیوز تعطیل شد.
این تحول به صورت اصلی در روزنامه نگاری درآمده است كه نویسنده «سرمایه» اصلی یك نشریه است، نه چیز دیگر. با رفتن مایك از شیكاگو دیلی نیوز، این روزنامه، دفعتا (در یك روز) ۹۱ هزار خواننده از دست داد كه باز مبحثی در كتاب های درسی رشته روزنامه نگاری شده است.
مایك تا زمانی در شیكاگو سان تایمز به كار ادامه داد كه روزنامه ای مستقل بود. همینكه این روزنامه توسط «روپرت مورداك» خریداری شد، با صدور اعلامیه از آنجا رفت. وی در این اعلامیه نوشته بود: «مورداك»نه یك روزنامه نگار واقعی است و نه علاقه مند به حرفه روزنامه نگاری، و روزنامه متعلق به او این ارزش را هم كه در آن ماهی به پیچند و به دست خریدار بدهند، چه رسد به خریدن و خواندنش. مخاطبان رسانه ها حقی دارند و اگر دولت نتواند این حق آنان را رعایت كند، باید خودشان روزنامه های غیر واقعی را نخرند و نخوانند تا فریب نخورند و گمراه نشوند.
هدف مورداك كمك به فرهنگ و ارتقاء معلومات مردم و اطلاعات رسانی واقعی و بیطرفانه نیست، هدف او كسب مال و قدرت است، او می خواهد هرلحظه با هر مقامی در هر گوشه از دنیا كه بخواهد تلفنی صحبت كند و برای این كار كه آتش جاه طلبی او را برای یك لحظه فرو می نشاند و از آن لذت می برد باید به زیان مردم و حتی برخی از ملل امتیاز بدهد.
مایك پس از ترك شیكاگو سان تایمز به شیكاگو تریبیون رفت ولی مقاله های او از سوی سندیگای مربوط توضیع می شد و همزمان در ۶۰۰ روزنامه در سراسر جهان به چاپ می رسید، خبرگزاری ها و شبكه های رادیو تلویزیونی آنها را نقل می كردند و ترجمه آنها در رسانه های غیر انگلیسی انتشار می یافت.
چند ناشر تاكنون مقالات مایك را كه سكته مغزی او را از پای درآورد برحسب موضوع جمع آوری كرده و به صورت كتاب در آورده اند. او به موازات روزنامه نگاری، داستان هم می نوشت و قهرمان داستانهای او یا راننده تاكسی بودند و یا اینكه ماجرا در یك تاكسی رخ داده بود. او داستان نویسی را «زنگ تفریح» خود و هر روزنامه نگار دیگر كه كار روزنامه را با تهیه اخبار سطح شهر آغاز كرده است می دانست كه خستگی را از تن می زداید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید