جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی در مورد طراحی حمام


نکاتی در مورد طراحی حمام
امروزه حمام یكی از مهم‌ترین مكان‌های خانه به شمار می‌رود. تا آنجا كه یكی از عوامل مهم قیمت‌گذاری منازل و درجه بندی آنها نوع ادوات و مصالح مورد استفاده در ساخت حمام به شمار می‌رود. اما آنچه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد محل استقرار آن در واحدهای مسكونی است.
بهترین محل برای حمام، در مجاورت اتاق‌ خواب و سرویس بهداشتی (در صورتی که داخل خود آنهاحمام نباشد) است. اگر خانه دارای اتاق کمكی نباشد یا آشپزخانه آن كوچك باشد می‌توان از فضا‌ها و اتصالات حمام برای قرار دادن ماشین‌های لباسشویی و سبد لباس استفاده کرد.
وان‌های شست‌وشو باید به اندازه‌های مناسب باشد. لوازم و وسایل هم سطح از لحاظ صرفه جویی در فضا و راحتی تمیز کردن مناسب هستند. توجه داشته باشید که وان‌های دوتایی حمام با عرض یك‌متر و ۲۰ سانتیمتر اجازه حرکت آزادانه بازو‌ها را به فرد هنگام شستشو نمی‌دهند، بنابر این طراحی دو وان، و نصب جا حوله‌ای بین دو طرف آن بهتر است.
حمام‌های دارای سرویس بهداشتی و دستشویی اتاق‌های کاملی هستند که با داشتن امکانات و وسایل بهداشتی نیازهای ساکنین را برآورده می‌کنند. به هر حال، در طراحی یک نقشه، برای حمام و سرویس بهداشتی باید دو اتاق مجزا و قابل قفل شدن اختصاص داد که این امر در ساختمان‌های مسکونی با بیش از پنج نفر حیاتی است. برای صرفه جویی در هزینه و به دلایل فنی، حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه باید طوری طراحی شوند که بتوانند از یک لوله کشی تاسیساتی استفاده کنند در خانه‌های چند طبقه، دیوارهای حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی‌ درست بالای یکدیگر قرار می‌گیرند که این امر باعث کاهش هزینه‌ها شده و از لحاظ عایق‌بندی صدا بسیار ضروری است. حمام و سرویس بهداشتی باید در جهت شمال ساخته شوند و به طور عادی و طبیعی تهویه شده و روشنایی داشته باشند در اتاق‌های داخلی حداقل ۴ بار تعویض هوا در هر ساعت لازم است برای راحتی، دمای حمام باید بین ۲۲تا۲۴ درجه سانتیگراد باشد دمای ۲۰درجه سانتیگراد برای سرویس بهداشتی داخل منازل مناسب است.
این میزان دما نسبت به دمای سرویس‌های بهداشتی‌ در ساختمان‌های اداری که بین ۱۵ تا ۱۷ درجه سانتی گراد است بسیار بالاتر است.به دلیل بالا بودن رطوبت در حمام‌ها، باید تمام منافذ حمام را به دقت درزگیری کرد. به خاطر رطوبت بالا و فشار هوا، سطوح داخل حمام باید به راحتی تمیز شوند و دیوارها و سقف‌های گچی باید در برابر رطوبت مقاوم باشند. کف‌پوش‌های حمام باید از لیز خوردن افراد جلوگیری كنند.

منبع: http://v۳k۲.blogfa.com
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید