شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۸اردیبهشت) (۲)


برگی از تاریخ (۸اردیبهشت) (۲)
● حمله نظامی به دومینیکن
۴۲ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۹۶۵میلادی ، دولت امریكا به بهانه حفظ جان اتباع خود به كشوردومینیكن در آمریكای مركزی حمله كرد.
مردم دومینیكن بر ضد نظامی كه بر اریكه قدرت نشسته بودند ، قیام كردند . پس از تشکیل دولت انقلابی با حضور نیروهای مردمی در کشور دومنیکن ، نیروهای مهاجم از این کشور به عقب رانده شدند و سرانجام آمریکا مجبور به ترک کشور دومینیکن شد .
● شهادت علی اکبر شیرودی
۲۶ سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۶۰ ه.ش ، سروان خلبان علی اکبر شیرودی ، در جبهه های جنگ به د رجه رفیع شهادت نایل آمد .
او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سنگر مبارزه به جبهه های غرب رفت و در این مسیر تا در جه شهادت با متجاوزین به جهاد پرداخت .
امیر سرافراز ارتش اسلامی سرتیپ خلبان شهید علی اكبر شیرودی، در دی ماه ۱۳۳۴ در شیرود تنكابن به دنیا آمد. وی دوران ابتدایی و دبیرستان را در تنكابن پشت سر گذاشت.
سپس به تهران رفت و سپس از طی مراحل جذب در هوانیروز و آموزش خلبانی به اصفهان اعزام شد. شهید شیرودی در طول دوران قبل از انقلاب در زمینه‌های مذهبی فعالیت می‌‌كرد و علیه رژیم شاه فعالیت‌هایی را انجام می‌داد. وی عاشق انقلاب و ولایت بود و همواره سعی می‌كرد پیوند مستحكم بین ارتش و روحانیت برقرار كند و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌كرد.
شیرودی عاشق پرواز بود، او برای پیروزی و نبرد علیه دشمن زمان را نمی‌شناخت و شبانه روز برای پیشبرد اهداف جنگی تلاش می‌كرد.
وی در اردی بهشت سال ۱۳۶۰ پس از انجام مأموریت خود در منطقه بازی دراز و شكست سنگین دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیكر پاك و مطهرش در گلزار شهدای شیرود به خاك سپرده شد .
● عملیات تکمیلی والفجر ۸
۲۱سال پیش درچنین روزی در سال ۱۳۶۵ه.ش ، رزمندگان اسلام در ادامه عملیات والفجر ۸ که با رمز یا زهرا (س) در جبهه جنوب در منطقه فاو و در وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع از بیستم بهمن ماه ۱۳۶۴ آغاز شده بود ، با پیشروی در جاده استراتژیك فاو- بصره و دریاچه نمك موفق شدند كه نقاط حساس دریا چه نمك را به تصرف خود در آوردند .
این عملیات كه از اواسط بهمن با رمز یازهرا (س)آغاز شده بود ، ۷۸روز بطول انجامید وطی این مدت نیروها ی اسلام چندین گذرگاه استراتژیك را تصرف كردند و لشگر ارتش صدام و شماری گردان وتیپ نیز منهدم شدند.
عده كشته شدگان ومجروحان دشمن دراین علمیات بیش از ۵۰۰۰۰ نفر اعلام شد، و بیش از ۲۰۰۰ تن از آنان به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند .
والفجر ۸، یكی از موفق ترین عملیات های جنگی ایران بود كه آثار نظامی، سیاسی و روانی مهمی بر عراق و منطقه و حتی معادلات جهانی در قبال جنگ گذاشت. با این عملیات ارتباط دریایی مستقیم عراق با خلیج فارس ‍ قطع شد و نیروهای ایران به بصره و مرز عراق با كویت نزدیك شدند.
اثر این عملیات آن چنان بود كه چند روز پس از آن، شورای امنیت به درخواست عراق و سایر اعضای گروه هفت اتحادیه عرب تشكیل جلسه داد.
جلسات شورا دو هفته به طول انجامید و طی آن عده ای از اعضای اتحادیه عرب و نیز دبیركل اتحادیه (شاذلی قلیبی ) در سخنرانیهای خود ایران را متجاوز خواندند و خواستار اجرای فصل هفتم منشور در مورد جمهوری اسلامی ایران شدند. ایران در بحثهای شورا شركت نكرد ولی نظرات خود را به طور مستقیم از طریق دبیر كل و بعضی از اعضای شورا مطرح كرد.
● روز جوان
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جوان در جمهوری اسلامی ایران گرامی داشته می شود . ایران به عنوان یکی از جوانترین کشور های جهان همواره مورد مطالعه جامعه شناسان قرار دارد.
جوانی، موهبتی از جانب خداوند است. جوانی، ثروتی است كه انسان باید آن را جز در بهای بهشت، خرج نكند.
جوان، كانون شور و هیجان، مركز نشاط و سلامت، قلب تپنده و سرمایه آینده یك ملت است؛ از این رو در برنامه ریزیها و سیاستهای فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه ای به این نسل می شودو همین امر مسوولان را برآن داشته تا علاوه بر تفکر جدی در این حوزه نسبت به رفع مشکلات جوانان گامهای عدیده ای بر دارند .
بدون تردید در بین همه مراحل عمر آدمی، هیچ مرحله ای به اهمیت مرحله جوانی نیست. واژه جوان یادآور حیاتی پر از نشاط و همراه آن تلاش و كوششی در عرصه های حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. جوان مجموعه ای از استعدادهای شكوفا شده و فشرده از نیروهای ذخیره شده آماده به كار و نام و عنوانش یادآور امیدها و آرزوهاست. دامنه و نوع نیازهای جوان ممكن است فطری یا اكتسابی، طبیعی یا غیرطبیعی باشد. به هر حال انواع نیازها و پیدایش آن در جوانان، عامل تحرك و جنبش و سببی برای دستیابی به رشد، تامین سلامت جسم و روان و شادابی و نشاط آنان است و باید مورد توجه همه برنامه ریزان فرهنگی كشور قرار گیرد.
براساس برنامه سوم توسعه سازمان ملی جوانان تاسیس و طبق ماده ۱۵۷ آن سه وظیفه اصلی برای آن تعریف شد. وظایف این سازمان عبارتند از :
۱) برنامه ریزی و سیاستگذاری برای برطرف کردن نیازهای جوانان در بخش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، تحصیلی و تفریحی
۲) شناسایی و پیگیری و واگذاری برخی مسئولیت های دولت به سازمان های غیردولتی
۳) تهیه پیش طرح برای تصویب قانون برای واگذاری وظایف دولت به تشکل های غیردولتی که نیاز به قانون دارد و حمایت این تشکل ها و سازمان های غیردولتی فعال در امور جوانان.
«طرح ملی گفت وگوی جوانان»، «طرح ساماندهی تشکل های غیردولتی»، «طرح ملی گردشگری»، «طرح ایجاد مراکز خدمات مشاوره ای» و «تهیه و ارائه گزارش های دوره ای از وضعیت جوانان کشور» از جمله طرح های این سازمان در مدت فعالیت آن بوده است .

پی نوشت:
۱ بحارالانوار :ج۶۰
۲-بحارالانوار :ج۹۵
منابع :
۱- مهر
۲- صداوسیما
۳- روزنامک
۴- ویکی پدیا
۵- شهید آوینی
۶- Irib
۷- روزنامه جام جم
۸- تقویم شیعه
۹-پایگاه اطلاع رسانی حضرت معصومه
۱۰- سالنامه موسیقی ایران
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید