جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طراحی دکوراسیون با پارچه های طرح دار


طراحی دکوراسیون با پارچه های طرح دار
در بسیاری از مواقع ما باید دكوراسیون یك اتاق را بر مبنای مبلمان موجود یا سرویس خوابی كه از قبل داریم طراحی كنیم و در اغلب موارد پارچه مبلمان و یا سرویس خواب پارچه ای طرح دار و متشكل از چند رنگ است. در چنین مواقعی بهترین كار بهره گرفتن از نبوغ طراح پارچه مبلمان یا سرویس خواب است. چنان كه می دانید طراحان پارچه با مطالعه بر روی تاثیرات رنگ ها در كنار یكدیگر و صرف وقت و آزمایش حالت های گوناگون برای به تعادل رساندن رنگ ها به یك طرح می رسند. حال ما با دراختیار داشتن پارچه طرح داری كه نتیجه این تلاش ها و مطالعات است می توانیم از آن به عنوان راهنمایی برای انتخاب رنگ های مورد نیاز برای دكوراسیون اتاق استفاده كنیم.
ابتدا پارچه را به دقت نگاه كنید و لیستی از رنگ های به كار رفته در پارچه تهیه كنید. رنگ غالب به كار رفته در طرح را در ابتدا و بقیه را برحسب مقدار سطح اشغال شده توسط آنها در طرح پارچه طبقه بندی كنید. در تصویر ملاحظه می كنید كه رنگ آبی رنگ غالب به كار رفته در پارچه طرح دار سرویس خواب است و سپس سفید بیشترین فضا را به خود اختصاص داده و در آخر زرد و صورتی كه تقریباً به مقدار مساوی در طرح پارچه به كار رفته اند قرار دارند.
حال، اتاق را در نظر بگیرید. وسیع ترین سطح اتاق كه می تواند به یك رنگ درآید كدام است؟ این اتاق وسیع ترین بخش دیوارها هستند و پس از آن سقف ممكن است تصور شود كه سطح كف اتاق نیز از آنجا كه هم مساحت با سقف است به اندازه سقف باید مورد توجه قرار گیرد ولی در طراحی رنگی اتاق همیشه باید اتاق را با وسایل و مبلمانی كه در آن قرار می گیرند تصور كنیم و جای گیری این وسایل از مساحت زمین و كف اتاق می كاهد چنان كه سطحی بسیار كوچكتر از سقف در معرض دید بیننده قرار می گیرد. در اینجا رنگ دوم به سقف اختصاص یافته است و سپس از دو تشك زرد و صورتی كه ابعادی برابر دارند برای صندلی كه در كنار اتاق قرار گرفته است استفاده شده.
تكرار این رنگ ها را به صورت ناخالص تر و ضعیف تر در رنگ مایل به زرد چوب كف اتاق و یا پارچه راه راه سفید و آبی روبالشی ها و حاشیه چهارخانه زرد و سفید تخت می بینیم. با به كارگیری این روش شما خواهید دید كه طراحی دكوراسیون یك اتاق بر مبنای رنگ ها و میزان به كارگیری آنها در یك پارچه طرح دار كه در این دكوراسیون به كار رفته بسیار ساده تر از طراحی رنگی دكوراسیون بدون وجود چنین راهنمایی است.
از پارچه های طرح دار گاهی برای تاكید كردن و چشمگیر ساختن بخشی از مبلمان یك اتاق نیز استفاده می شود به عنوان مثال وقتی بخواهیم تخت در یك اتاق نشیمن مركز توجه قرار گیرد و بیشتر از بقیه عناصر در اتاق توجه بیننده را جلب كند استفاده از پارچه های طرح دار یكی از آسان ترین روش ها برای نیل به این مقصود است. این امر با به كارگیری تنالیته های مختلف از یكی از رنگ های به كار رفته در طرح پارچه برای دیگر عناصر اتاق و فضای اطراف تخت یا كاناپه كه پس زمینه ای تك رنگ را برای آن فراهم می آورند به آسانی تحقق می یابد.
در اینجا اطلاعات و دانش شما درباره رنگ ها به كمك شما می آید.اغلب پارچه های طرح دار از چند رنگ مختلف تشكیل شده اند كه امكان انتخاب رنگ های متنوعی را برای ایجاد یك پس زمینه تك رنگ دراختیار شما قرار می دهد. حال شما با توجه به خصوصیات فیزیكی و ویژگی های معماری اتاق می توانید مناسب ترین رنگ را به عنوان پس زمینه انتخاب كنید. به عنوان مثال اگر پارچه ای از رنگ های آبی، گلبهی و زرد تشكیل شده باشد چنانچه اتاق شما خیلی وسیع و بزرگ باشد بهترین انتخاب رنگ گلبهی خواهد بود كه به فضا صمیمیت بیشتری می بخشد و فضای اتاق را جمع تر و صمیمانه تر می نمایاند و یا در صورتی كه اتاق شمالی است و پنجره های آن رو به شمال بوده از آفتاب و نور مستقیم زیادی برخوردار نیست. انتخاب رنگ زرد می تواند نمای آفتابی و روشن به آن ببخشد. اما اگر اتاق شما یك اتاق نشیمن است كه مایلید فضای آن اندكی رسمی به نظر برسد استفاده از رنگ آبی به عنوان پس زمینه این پارچه طرح دار نظر شما را بهتر تامین خواهد كرد.
منبع : دوستان


همچنین مشاهده کنید