پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


تازه‌کند نصرت‌آباد - تکاب


این روستا در یك ناحیه كوهستانی واقع شده و آب و هوایی نسبتاً سرد و نیمه خشك دارد. گروهی از مردم آن شیعه و گروهی دیگر سنی شافعی مذهب‌اند و به زبان آذری و كردی سخن می‌گویند. این روستا علاوه بر زیبایی‌های طبیعی پیرامون،‌ اثر مهم تخت سلیمان را در جوار خود جای داده است :
تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی و تاریخی آن درون یك حصار و دیوار بیضی شكل بنیان گرفته است. داخل حصار، دو مربع مختلف‌المركز هم محور به چشم می‌خورد كه در مركز مربع جنوبی دریاچه و در مركز مربع شمالی آن آتشكده احداث شده است. در جبهه شمال غربی دریاچه، ایوان رفیع معروف به ایوان خسرو قرار داشته است كه در حال حاضر جز یك جرز و زواره‌‌ها اثری از آن باقی نمانده است. در جبهه جنوبی ایوان، خوابگاه خسرو قرار دارد. بیرون تخت سلیمان در بخش جنوب غربی یك جوی سنگی وجود دارد كه 300 متر طول و 4 متر ارتفاع دارد. این جوی سنگی را اهالی محل، اژدهای سنگی می‌‌نامند.
در حفاری‌های انجام گرفته در محل آتشكده، مقادیری سكه‌های مختلف، كاشی و یك دیگ بزرگ مسی مربوط به دوره اسلامی به دست آمده است.
در نزدیكیِ این مجموعه تاریخی، محل شگفت‌انگیزی به نام زندان سلیمان وجود دارد كه مشتمل بر بقایای معبدی از دوران ماقبل تاریخ و عهد مادهاست. در اطراف قلعه آتشفشان خاموشی به بلندی و قطر دایره‌ای 150 متر و عمق 70 متر قرار دارد. علاوه بر این، در حواشی تخت سلیمان آبگرم‌های جوشان و حتی چشمه‌های سرد وجود دارند كه بسیار جالب توجه و دیدنی هستند. همچنین شكاف بزرگی كه در اثر زلزله پدید آمده از نكات دیدنی تخت سلیمان در كنار روستای تازه كند نصرت‌آباد به شمار می‌آید.
تخت سلیمان در حمله سال 624 میلادی هراكلیوس ویران شد. آباقاخان برادرزاده هلاكوخان كه به دین اسلام گرویده بود، در طی سال‌های 680-663 هجری قمری بر روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا كرد كه اینك تنها كاشی‌‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است. در حفاری‌های محل آتشكده تخت سلیمان، سكه‌های مختلف، انواع كاشی و یك دیگ مسی بزرگ مربوط به دوران اسلامی به دست آمده است.
به طور كلی مجموعه ‌تاریخی تخت سلیمان كه در جوار روستای تازه كند نصرت‌آباد واقع شده، این روستا را به یكی از نقاط باارزش جهانگردی ممتاز تبدیل كرده است.


همچنین مشاهده کنید