جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استان کرمان


استان کرمان
استان كرمان دیاری به دیرپایی زمان است كه بوی قدمت آن از در و دیوار به مشام می‏رسد.آسمان پرستاره‏اش، معادن غنی و سرشارش، اراضی حاصلخیز و زرگونه‏اش و در نهایت شهد خرما، زیره و طعم مطبوع پسته‏هایش، یك دنیا طراوت، تازگی و زیبایی را به همراه دارد.
و به این ترتیب می توان گفت كرمان شهر قدمت و تازگی و قلب تپیده كرمان مخزن اسرار تاریخ و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است كه طی قرنها بر آن گذشت و در زمان هخامنشیان "پوتیا"نام داشت .
تاریخ گزیده كرمان، كرمان مركب است از دو كلمه "كارومان"اعلام شده كه به معنای رزم پهلوانی (كارزار مشتق از همین واژه است) "مان"به معنی محل و جا آمده است و خلاصه كلام این كه كرمان را هم شهر كریمان گفته‏اند و هم دیار دلیران و رزم آوران.
وجود بناهای ارزشمند تاریخی و جاذبه‏های متنوع سیاحتی،باعث رونق جهانگردی شده و یكی از قطبهای جهانگردی ایران به شمار می‏رود .
● از جمله آثار با ارزش كرمان مجموعه وكیل می‏باشد كه به شرح مختصری از آن می‏پردازیم
▪ حمام وكیل
اولین بخش از مجموعه وكیل بنای حمام قدیمی یا چایخانه امروزی وكیل است كه در سال ۱۲۷۰ به شكل با شكوه و با تأثیرپذیری از سبك معماری دوره زندیه ـ قاجاریه احداث شده است.
این بنا یكی از حمام‏های تاریخی، سنتی و باستانی كرمان است. و به تقلید از گنجعلی خان ساخته شده است از كف تا دیوار آن كاشی كاری و سرامیك كاری شده و به دو بخش رخت كن و گرمخانه تقسیم می‏شود. در سالهای اخیر این حمام به چایخانه سنتی تبدیل شده است.
سر در این حمام در سال ۶۹ به سبك معماری دوره مربوطه اش بازسازی شد و مستقیماً به بازار كرمان مرتبط است. در حال حاضر مهمانان و بازدیدكنندگان در این حمام با فالوده كرمانی چای و قلیان مورد پذیرایی قرار می‏گیرند بخش گرمخانه این حمام محل صرف غذاهای محلی است.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید