چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دست پختی متفاوت


دست پختی متفاوت
پخت هر غذا نیازمند وجود مجموعه ای از مواد غذایی گوناگون است، اكنون اگر یك و یا حتی تعدادی از این مواد در دسترس نباشند، چه باید كرد؟ آیا از پخت آن غذا صرف نظر می كنید یا به فكر چاره ای دیگر خواهید بود؟ هنر آشپزی تنها در گرو در اختیار داشتن همه مواد غذایی نیست؛ آشپز واقعی كسی است كه با وجود كمبودهایی در مواد اولیه، حاصل دست پخت او غذایی هر چند متفاوت اما قابل قبول و خوشمزه شود. با این توضیح شناخت جایگزین ها از شمار مهم ترین و اصلی ترین رمز و رازهای پخت و پز است.
۱) هنگامی كه در دستور پخت غذا و كیك انتخابی تان بیش از دو تخم مرغ وجود داشت ولی شما تعداد تخم مرغ كمتری در یخچال داشتید حذف یك تخم مرغ از آن تعداد، چندان مشكل ساز نخواهد بود به شرط این كه به جای آن دو قاشق غذاخوری شیر و یك دوم قاشق چایخوری بیكینگ پودر به مواد بیفزایید.
۲) آب حاصل از یك عدد لیموی تازه با یك چهارم فنجان آبلیمو قابل جایگزینی است.
۳) به جای یك فنجان شكر، از تركیب یك فنجان عسل و یك چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین استفاده كنید.
۴) برخی از آشپزها جایگزین كردن كرفس ریز و پخته شده را در صورت نبود قارچ برای پخت در بعضی غذاها توصیه می كنند.
۵) چنان چه به دلیل داشتن فشار خون بالا و یا در حال نوسان، توسط پزشكتان از مصرف نمك در غذا منع شده اید، نگران نباشید، شما می توانید با مخلوط كردن پودر سیر، پیاز خشك، پودر آویشن، فلفل سیاه، پودر جعفری، جوهر لیمو، سبزیجات معطر و خشك شده، پودر لیمو عمانی، و یا تعدادی از این ها با توجه به ذایقه تان، طعم دهنده های ابتكاری و خوشمزه به جای نمك درست كنید.
۶) بدون رب گوجه فرنگی هم می توان غذاهایی مانند انواع خوراك ها، خورشت ها، انواع پلوها، ماكارونی و مانند این ها را تدارك دید. از گوجه فرنگی تازه و یا سس كچاب استفاده كنید. گاه با افزودن مقداری آبلیموی تازه و یا آبغوره و یا خود غوره به غذا، می توان طعم شیرین بسیاری از غذاها را به سمت ترش بودن سوق داد!
۷) از خاطر نبریم كه همواره امكان استفاده از گوشت های سفید و لطیفی همچون مرغ، جوجه، ماهی و یا انواع قارچ ها وجود دارد. انواع سوپ ها را می توان با استفاده از این گونه مواد پخت، البته با این تأكید كه عصاره های مواد غذایی نظیر پودرهای سوپ و گوشت، موادی فرآوری شده اند بنابراین بهتر است در مصرف این مواد آماده به دلیل دارا بودن نمك و یا افزودنی های دیگر، جانب احتیاط را رعایت نمود.

شیرین محمدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید