جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مسجد جامع قائن ، بیرجند


مسجد جامع قائن از بناهای قرن هشتم هجری قمری است. این مسجد، برطبق كتیبه‌ای كه در لوح سنگی نقر نموده‌اند، در سال 796 هجری قمری احداث و در زمان شاه سلیمان صفوی به سال 1086 هـ.ق مرمت شده است. منبر چوبی نفیس آن در سال 1082 هجری قمری ساخته شده، و از نمونه‌‌های عالی هنرهای دستی است.
از كتیبه تاریخی مسجد كه بر روی سنگ نقر شده و در داخل ایوان نصب است، برمی‌آید كه این مسجد در زمان شاه سلیمان صفوی با كوشش و همت صفكش‌خان مرمت شده است. نوشته منظومی بر تاق‌بنا، تاریخ سال 1263 هجری قمری را دارد و نام استاد و معمار آن كربلایی اسحق قائنی در گوشه آن نوشته شده است.
منبر چوبی مسجد كه متعلق به قرن یازدهم هجری قمری است؛ از نظر ظریف‌كاری‌ها و تزئینات آلت و لغت‌بندی و كتیبه‌ ده‌سطری به خط نسخ و سایر كنده‌كاری‌ها ممتاز می‌باشد. در روی بدنه منبر، نام نجار و سازنده‌ آن بدین ترتیب حك شده است : «عمل استاد محمد مقیم ... كاخكی سنه 1082 هجری قمری». بنای مسجد از سنگ و آجر است. ساختمان مسجد شامل صحن، ایوان، دو شبستان، تاق مقرنس گچی رنگین، رواق و گوشواره‌هایی در طرفین شبستان است. بلندی ایوان آن 18 متر و عرض دهانه ‌آن 13 متر می‌باشد. در طرف چپ مسجد، چهار ایوان و در سمت راست آن، شبستان واقع شده كه دارای 24 متر طول و 18 متر عرض است. این بنا تحت شماره 295، در شمار آثار تاریخی به ثبت رسیده است.


همچنین مشاهده کنید