شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

از تحمیل سلیقه در انتخاب غذای کودکان پرهیز کنید


از تحمیل سلیقه در انتخاب غذای کودکان پرهیز کنید
یك فوق تخصص كودكان گفت: والدین باید از تحمیل سلیقه خود در انتخاب غذا برای كودك خودداری كنند و به كودك اجازه دهند از بین غذاهای متنوع، غذای مورد علاقه خود را انتخاب كند
به این نكات باید توجه كرد كه والدین باید از تغذیه اجباری كودك بپرهیزند و كودك را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند، این عمل باعث می‌شود احساس استقلال كودك رشد كرده و با احساس رضایت از تغذیه، از آن لذت ببرد.
یك برنامه غذایی متعادل علاوه بر رفع گرسنگی، باید عناصر غذایی و مواد مغذی لازم برای تندرستی كامل را داشته باشد . استفاده از چهار گروه اصلی غذایی مهمترین راه برای اطمینان از تامین نیازمندی‌های تغذیه‌ای كودك محسوب می‌شود.
برای تشویق كودك به غذا خوردن بهتر است غذای دلخواه او را تهیه كرد و اگر به عللی كودك میل به خوردن غذا ندارد، از اسباب بازی مورد علاقه‌اش برای تشویق به غذا خوردن استفاده شود.
مواد غذایی مقوی و مورد نیاز كودك را باید بااحتیاط به غذای او اضافه كرد تا كودك بتدریج به غذای جدید علاقه‌مند شود"، گفت: برای كم كردن حساسیت كودك به غذا، او را در تهیه غذا و یا دادن غذا به عروسك و یا حیوانات دخالت داد.
وی به كنترل فاصله زمانی بین وعده‌های غذایی كودك اشاره كرد و افزود :كودك گرسنه نسبت به كودكی كه در فواصل وعده‌های غذا با خوردن تنقلات سیر شده است، برای خوردن غذای جدید تمایل بیشتری نشان می‌دهد.
است ساعت صرف غذای كودك را همزمان با افراد خانواده تنظیم كرد، زیرا كودك با مشاهده غذا خوردن اعضای خانواده به‌خوردن غذا تشویق می‌شود.
مادران هنگام بی‌اشتهایی كودك، به رشد او حساس شده و درمورد نقش مادری خود احساس ناتوانی می‌كنند، درنتیجه سطح اضطراب آنان بالا رفته و قادر به تعبیر درست علایم بی‌اشتهایی در كودكشان نمی‌شوند . امتناع كودك از غذا خوردن، حساسیت بیش از حد به غذاها وموفق نبودن آنها در دادن غذا به كودك را از نگرانی‌های مادران تا سن سه سالگی كودك برشمرد.
در بیشتر مواقع به‌علت آگاه نبودن والدین از روش‌های صحیح واصولی تغذیه، محیط خانه هنگام غذا خوردن به میدان جنگ تبدیل می‌شود كه از یك سو والدین با هر روشی مثل گول زدن، چانه زدن، انحراف توجه و بالاخره با زور وارد میدان می‌شوند كه در بیشتر وقت‌ها درمبارزه با فرزندان بازنده می‌شوند.
این كودكان به علت پاسخ‌های نامتعادل والدین، قادر به جداكردن احساسات جسمی مانند سیری و گرسنگی از هیجانات عاطفی، خشم و احساس ناكامی نیستند.
دكتر رهنما بیان كرد: گیجی بین وضعیت جسمی و احساسات روانشناختی كودك، غذا خوردن را بجای اینكه براساس نیازهای جسمی (احساس سیری و گرسنگی) تنظیم كند، براساس احساسش (مثل خشم) نسبت به والدین كنترل می‌كند
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید