پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


جغرافیای طبیعی و اقلیم استان ، استان هرمزگان


بخش عمده‌ای از مساحت این استان را مناطق كوهستانی در بر گرفته‌اند. كوه‌های این منطقه ادامه رشته‌كوه‌های زاگرس‌اند كه به تدریج از شمال شرقی به جنوب شرقی امتداد می‌یابند. ادامه این رشته همراه با كاهش ارتفاع، به تپه‌ماهورهای آهكی، گچی و شنی منتهی شده و به زمین‌های پست ساحلی خلیج‌فارس و دریای عمان متصل می‌‌گردد. این ناحیه پست ساحلی، در اطراف تنگه‌ هرمز وسعت بیش‌تری یافته، و شرایط مساعدی برای كشاورزی و صیفی‌كاری به وجود آورده است.
با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده‌ مشهود اقلیمی آن است.
استان هرمزگان از مناطق گرم و خشك ایران است و اقلیم آن تحت تأثیر آب و هوای نیمه‌بیابانی و بیابانی قرار دارد. هوای نوار ساحلی در تابستان‌ها، بسیار گرم و مرطوب است و گاهی نیز دمای آن از 52 درجه سانتی‌‌گراد تجاوز می‌كند. دمای متوسط سالانه این منطقه در حدود 27 درجه سانتی‌گراد است.
از ویژگی‌های آب و هوایی استان هرمزگان، یك فصل طولانی گرم و یك فصل كوتاه خنك است. فصل گرم همراه با هوای شرجی 9 ماه به درازا می‌كشد. فصل تابستان از اوایل اسفندماه شروع می‌شود؛ هوا رفته رفته رو به گرمی می‌رود تا این كه گرما در تیر و مرداد ماه به اوج خود می‌رسد. فصل خنك آن همراه با خشكی نسبی هوا، در حدود 3 ماه طول می‌كشد. این فصل از اوایل آذرماه شروع می‌شود و تحت تأثیر توده‌های هوای خنك غربی قرار می‌گیرد. دمای هوای این استان، در سردترین شب‌های سال، به ندرت به صفر درجه می‌رسد و در روزهای زمستانی، دمای آن معمولاً از 10 درجه‌ سانتی‌گراد بالای صفر پایین‌تر نمی‌آید.
اصولاً آب و هوای این استان همانند آب و هوای نواحی بیابانی است و میزان بارش‌های جوی آن نیز فوق‌العاده اندك می‌باشد. در این منطقه، در حدود 9 ماه از سال، بارندگی مهمی صورت نمی‌گیرد و قسمت عمده بارندگی آن نیز در یك یا دو نوبت به وقوع می‌پیوندد. در همان موارد اندك هم،‌ بارندگی آن اغلب مانند باران‌های بهاری سیل‌آسا است و خسارات فراوانی به بار می‌آورد. میزان رطوبت نسبی در سواحل خلیج‌فارس عمدتاً بالا است و بین 20 تا 100 درصد نوسان دارد.
مهم‌‌ترین بادهایی كه در این استان می‌وزند، عبارت‌اند از :
باد سهیلی‌ : این باد،‌ بادی است تابستانی و گرم كه از جنوب شرقی به سمت شمال غربی می‌وزد و در رسیدن میوه خرما نقش اساسی دارد.
باد شمالی : این باد به مدت 9 ماه از سال به موازات سواحل شمالی خلیج فارس می‌وزد و 40 روز از دوره‌ وزش آن،‌ در فصل تابستان، همراه با گرد و غبار فراوان است. جهت وزش این باد غیر از زمستان كه جهت غربی - شرقی دارد، از جنوب غربی به سمت شمال شرقی است. باد شمالی در فصل زمستان توأم با هوای نسبتاً سرد است و دوام كم‌تری دارد.
باد نشی (نعشی) :‌ این باد، بادی است سرد و طوفان‌زا كه در فصل زمستان در سواحل استان می‌وزد. جهت این باد از شمال شرقی به سمت جنوب غربی است، و گاهی در تنگه‌ هرمز به طور پیوسته، و به مدت 3 تا 5 روز می‌وزد.
باد غربی : این باد، بادی بهاری است كه از نیمه فروردین تا اوایل تابستان از سمت جنوب به شمال می‌وزد.
باد قوس : این باد،‌ بادی زمستانی است كه جهت شرقی - غربی دارد و باعث بارش فراوان در منطقه می‌شود.
باد شرجی یا شرقی : این باد تابستانی كه از بادهای بسیار نامطلوب سواحل شمالی خلیج‌فارس محسوب می‌شود، در فصل تابستان می‌وزد و پس از برخورد به سطح دریا، رطوبت فراوانی را همراه می‌آورد و نم نسبی هوا را به شدت افزایش می‌دهد. این باد گاهی با ابر و مه همراه است و در برخی نواحی نیز موجب بارندگی می‌شود.
باد لوار (تش‌باد) : این باد از سمت جنوب غربی می‌وزد و از بیابان‌های عربستان نشأت می‌گیرد. زمان وزش باد لوار از تیرماه تا شهریورماه است.
باد بحری یا شمال غربی : این باد اغلب در فصل زمستان شروع به وزیدن كرده و نسیمی از طرف دریا به ساحل می‌آورد كه گاهی نیز بارندگی‌های اندكی را به دنبال دارد.
مناسب‌ترین فصل مسافرت به استان هرمزگان، فصل زمستان است.


همچنین مشاهده کنید