شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نهاوند ، استان همدان


به استناد تحقیقات پروفسور رمان گریشمن در تپه گیان (گیان روستایی در 18 كیلومتری جنوب غربی نهاوند) در حدود 37 قرن قبل از میلاد مسیح قومی در این منطقه زندگی می‌كرد كه تمدنی شبیه تمدن بین‌النهرین داشت و بعدها به دست اقوام دیگر اروپایی و آسیایی از بین رفت.
شهر نهاوند مقارن انقراض هخامنشیان در حمله اسكندر مورد تاخت و تاز قرار گرفت، ولی به كمك دژ و باروهای محكم در امان ماند. سلوكیان نیز به این شهر حمله كردند و پس از فتح آن مدتی در آنجا اقامت داشتند. در دوره فرمانروایی اشكانیان اوضاع شهر نهاوند به درستی معلوم نیست، ولی در دوره ساسانیان، یزدگرد سوم دژ محكمی در آن بنا كرد كه تابستان‌ها را در آن به سر می‌برد. در این زمان نهاوند از نظر سوق‌ الجیشی یكی از نقاط مهم محسوب می‌شد.
در حمله اعراب به ایران سپاهیان اسلام با مقاومت سپاهیان ایران در نهاوند روبه‌رو شدند، كه در نهایت با توجه به ظلم و ستم شاهان و پذیرش دین اسلام از سوی ایرانیان سپاه ایران شكست خورد.
در زمان ملك‌شاه سلجوقی، خواجه‌نظام‌الملك كه برای بازدید از نظامیه بغداد راهی این شهر بود، بین راه به دست یكی از فدائیان اسماعیلیه به قتل رسید. از این رو گفته می‌شود كه مقبره او در شهر نهاوند است.
در دوره‌ قاجار، ناصرالدین‌شاه ضمن بازدید از این شهر دستور داد تا قلعه نهاوند را كه اثری تاریخی محسوب می‌شد، خراب و ویران كنند.
بدین‌ترتیب، یافته‌های باستان‌شناختی و منابع مكتوب و موجود تاریخی حاكی از كهن‌سالی این خطه از سرزمین ایران و جلوه‌ای ماندگار از تاریخ پرفراز و نشیب آن است.
بدون شك انجام اكتشافات باستان‌شناسی و مطالعات بیشتر در زمینه قدمت و تحولات تاریخی منطقه، زوایای تاریك تاریخ تمدن آن را بیش از پیش روشن خواهد ساخت. در این منطقه مجموعه شرایط لازم برای جذب جهانگرد و توسعه‌ صنعت جهانگردی در اشكال مختلف آن فراهم است.


همچنین مشاهده کنید