جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


دریای خزر ، دریای خزر


مهم‌ترین منابع آبی جذب جهانگرد در استان گلستان، دریای خزر و سواحل زیبای آن با چشم‌اندازها و مناظر بسیار بدیع، دلنشین و دیدنی است و همواره مسافران بسیاری را از دور و نزدیك به سوی خود جلب می‌كند. دریای مازندران از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بس بالایی در زمینه بهر‌ه‌بردای جهانگردی برخوردار است كه در نوع خود شاید كم‌نظیر باشد. سواحل و كرانه‌های دریای خزر در پیوند با جلگه سرسبز و كوه‌های بلند سر به فلك كشیده البرز، از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین نقاط استان است.
دریاچه خزر 438 هزار كیلومتر مربع وسعت دارد و بزرگ‌ترین دریاچه جهان به شمار می‌رود. سواحل جنوبی آن از خلیج حسینقلی تا آستارا به خط ساحلی ایران مربوط است. سواحل گوشه جنوب شرقی، قسمتی از ضلع جنوبی و شرقی دریای خزر به استان گلستان (به خصوص شهرستان‌های بندر تركمن و كردكوی) محدود است. كناره‌های دریا عموماً پست و ماسه‌زار و در بعضی نقاط به صورت تپه‌های ماسه‌ای ساحلی در آمده است.
دریای خزر نقش تعیین‌كننده‌ای در آب و هوای سواحل شمال ایران دارد. می‌توان گفت كه زیبائی‌های كم‌نظیر گرگان به موجودیت و حفظ شرایط زیستی این دریا بستگی دارد.
در محدوده استان گلستان دو اسكله بندر گز و بندر تركمن با كاركرد تفریحی و تفرّجی، از تفرجگاه‌های مهم استان و از اماكن مطلوب جهت گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران محسوب می‌شود.


همچنین مشاهده کنید