سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


بازار وکیل شیراز ، شیراز


این بازار كه در محله «درب شاهزاده» جنب مسجد جامع وكیل واقع شده،‌ مشتمل بر یك رشته حجره‌های شمالی - جنوبی و یك رشته شرقی - غربی است كه در وسط بازار به خاطر یك «چهارسویی» (چهارسوق) بلند و بزرگ و وسیع بر یكدیگر عمود شده و پنج در بزرگ دارند.
راسته شمالی - جنوبی بازار از دو جناح تركیب شده و در هر جناح، 41 زوج مغازه وسیع ساخته‌اند. در مشرق و مغرب جناح شمالی آن، كاروان‌سراهای روغنی، احمد، گمرك و ضرابخانه ساخته شده است كه هر یك از آن‌ها، حجره‌های متعدد دارند.
راسته شرقی - غربی نیز دارای دو جناح است كه جناح شرقی آن با 19 زوج مغازه «بازار علاقه‌بندان» و جناح غربی آن با 10 زوج مغازه «بازار تركش‌دوزها» نامیده می‌شود. به موازات بازار تركش‌دوزها، بازاری دیگر به نام «بازار شمشیرگرها» وجود دارد كه این بازار نیز دارای 11 زوج مغازه است. در بازار شمشیرگرها، سرای دیگری وجود داشته كه آن را «كاروان‌سرای فیل» می‌نامیده‌اند. از ویژگی‌های این بازار، می‌توان به زیبایی و معماری خیره‌كننده، عرض زیاد، وسعت و تاق‌‌های ضربی مرتفع آن (با ارتفاعی متجاوز از 10 متر) كه به منظور تهویه هوا ساخته شده است، اشاره كرد. این تاق‌های ضربی،‌ هوای بازار را در زمستان گرم و در تابستان خنك نگه می‌دارند. افزون بر این، دریچه‌هایی كه در زیر سقف آن‌ها ساخته شده است هوا و نور كافی بازار را تأمین می‌كنند.
در چهار سوق بازار وكیل، روی یك «هشتی» بزرگ، تاق ضربی بسیار وسیع و مرتفعی ساخته‌اند كه از شاهكارهای معماری به شمار می‌رود و با اینكه تاكنون متجاوز از دویست سال از عمر آن می‌گذرد، كوچك‌ترین شكافی بر نداشته است.
در حال حاضر، بازار وكیل شهر شیراز بر اثر امتداد خیابان كریمخان زند به دو قسمت تقسیم شده است.


همچنین مشاهده کنید