سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کاهش استرس در محل کار


کاهش استرس در محل کار
یک دفتر یاداشت برای برنامه‌ریزی که حاوی تقویم باشد، ابزاری مفید در جهت کاهش استرس در محل کار است. این دفتر در اندازه‌های مختلف و قیمت‌های متفاوت موجود بوده و انتخاب آنها به شما بستگی دارد.
چه اطلاعاتی باید در این دفتر برای برنامه‌ریزی بنویسید؟
این نوشته‌ها باید شامل همه کارهائی باشد که انجام می‌دهید. داشتن یک دفتر برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا بر روی کارهای خود تمرکز کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا پروژه‌های بزرگ را انجام دهید و همچنین به شما کمک خواهد کرد تا جهت دسترسی به همه اهدافتان در زندگی را بیابید. در اینجا برخی کاربردهای این دفتر برنامه‌ریزی ارائه می‌گردد.
وضعیت شغلی، شخصی و خانوادگی و وظایف خود را مشخص سازید. شرکت‌ها از چنین نوشته‌هائی (بیان وضعیت و اهداف) استفاده می‌کنند و شما نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. در یک لیست اهداف خود را بنویسید: یادگیری حرف زدن در جمع، افزایش دوستی‌ها، وقتی که دارید این کارها را انجام می‌دهید ببینید فعالیت‌هایتان تا چه حد در مطابقت با برنامه‌ریزی‌هایتان می‌باشند.
تغییر موقعیت‌های شغلی (مانند ارتقاء شغلی، کم کردن دامنه فعالیت‌ها و یا یک رئیس جدید) می‌توانند استرس را افزایش دهند. افکار و احساسات خود را در این مواقع بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا مسائلی را که در زندگی شما جریان درند به روشنی و وضوح دریابید.
به حافظه خود اعتماد نکنید. وعده‌های ملاقات با افراد را حتماً یادداشت کنید. این کار باید شامل امور خارج از حوزه کاری مانند وقت دکتر، تاریخ تولید خانواده و دوستان و یا حتی نمایش کودکتان در مدرسه باشد.
زمانی را برای احساس راحتی در دفترتان برنامه‌ریزی کنید و در آن هنگام به گذر زمان توجهی نداشته باشید، یک فیلم سینمائی تماشا کرده و یا به دیدار یک دوست بروید. همینطور زمانی را در نظر بگیرید که در آن هیچ کاری را برنامه‌ریزی نکرده‌اید، همه افراد نیاز به داشتن چنین زمان آرامی دارند.
فعالیت‌ها و زمان تمام آنها را در هفته، لیست کنید و آن را در شروع هفته، مرور نمائید. این کارها را باید هر روز مرور کرد تا چگونگی پیشرفت آنها را در نظر داشت.
در لیست کارهائی که باید انجام دهید، کارهائی را که ناخوشایند است در اول وقت انجام دهید، پس از آن احساس بهتری خواهید داشت. یاد بگیرد تا به پروژه‌ها و فعالیت‌های اضافه اجتماعی ”نه“ بگوئید. با نگاهی به دفتر برنامه‌ریزی خود به‌عنوان یک راهنما می‌توانید بفهمید که آیا کار اضافه‌ای کرده‌اید و یا نه، در حد طبیعی و کار و برنامه‌ریزی نموده‌اید؟
لیستی از موفقیت‌های اخیر خود فراهم آورید که شامل کارهائی باشد که شما به‌نحو شایسته‌ای انجام داده‌اید و ارزش‌ها، رؤیاها و دستاوردهای شما را دربردارند. به خاطر داشته باشید که در برابر همه ناملایمات امور خوشایندی نیز وجود دارند، گذشته را مرور کرده و آنها را بشمارید.
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید