سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چگونه به موفقیت کودک خود در مدرسه کمک کنیم؟


چگونه به موفقیت کودک خود در مدرسه کمک کنیم؟
بهره‌گیری از معلمان قابل و توانا، روش‌های صحیح آموزشی و برنامه‌ریزی صحیح و با کیفیت، تضمین‌کننده این حقیقت هستند که هیچ کودکی در دوران تحصیل خود بازنمی‌ماند و پیشرفت وی حتمی است.
برخلاف این امر ساعات مدرسه کم و محدود هستند و مدت زمانی را که یک معلم می‌تواند به شاگردی به‌طور اختصاصی بپردازد معین و محدود است برای کسب این موفقیت، سطح تحصیلی والدین می‌توانند نقش مهمی ایفاء کند چرا که هر چه والدین از سطح تحصیل بالاتری برخوردار باشند می‌توانند آگاهانه‌تر رفتار کرده و به کودک خود در این راستا کمک و یاری نمایند. والدین و اعضاء خانواده باید فعالانه در فراگیری دانش با فرزند خود شریک باشند. تحقیقات علمی ثابت می‌کنند تلاش و همت خانواده در امر تعلیم از سطح تحصیل والدین برای موفقیت کودک در مدرسه مهم‌تر و الزامی‌تر است.
والدین می‌توانند با نشان دادن و اثبات علاقه خود به تعلیم کودکشان، علاقه فرزندشان را بیدار کرده و آنها را به جانب کشف توانائی‌های خود رهنمون سازند و در این راه تحمل هر رنج و زحمتی ارزشمند و گرانمایه است. اگر ما به فرآیند آموزش به کودک خود کمک کنیم هیچ‌گونه شکستی پیش‌روی کودک ما قرار نمی‌گیرد و فرآیند موفقیت حتمی است. توجه به این نکته ضروری است که همه کودکان قابلیت موفق شدن را دارند و والدین و معلمان آنها در این راه کمک به‌سزائی می‌توانند داشته باشند.
نحوه آموزش کودکان و نیز آماده کردن آنها برای تعلیم و یادگیری دو موضوع اصلی در زمینه کمک برای راهیابی به موفقیت هستند. از طرف دیگر همه ما می‌دانیم که فرزندان ما دقیقاً اعمال ما را الگوبرداری می‌کنند و آنها را می‌پذیرند. اعمال مثبت ما به‌عنوان والد سبب افزایش اعتمادبه‌نفس کودک به‌عنوان دانش‌آموز و در نتیجه افزایش بهره‌وری کودک در مدرسه می‌شود.
با اثبات این موضوع که ما برای تعلیم، ارزش قائل هستیم و با آگاهی و شناخت در زندگی رفتار می‌کنیم الگوئی نمونه و قدرتمند به آنها ارائه می‌کنیم. پیوند و ارتباط محکم و صمیمی والدین با مدرسه فرزندان خود و گسترش هر چه بیشتر این رابطه دید مثبت کودک را به مدرسه افزایش داده و باعث می‌شود که وی در بین همسالان خود برجسته‌تر حضور یابد.

سارا کیوانی‌پور
منبع : ماهنامه کودک


همچنین مشاهده کنید