شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ فروردین ـ ۱۳ آوریل ـ دفاع نوه از پدر بزرگ


درست نیم قرن پس از اعدام « هیدكی توجو Hideki Tojo» نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم ، نوه او بانو «یوكوایوانامی » با كتاب و فیلمی كه ۱۳ آوریل ۱۹۹۸ انتشار یافت به دفاع از پدر بزگ خود پرداخت و او را به صورت یك قهرمان ملی ژاپنی ها معرفی كرد و ژاپنی ها ی نسل تازه از نو « توجو » را شناختند.
« توجو » در نوامبر ۱۹۴۸ سه سال و چند ماه پس از تسلیم ژاپن و اشغال این كشور توسط نیروهای نظامی آمریكا اعدام شد. پس از اشغال ژاپن و بازداشت « توجو » قلمها بر ضد او به كار افتاده بود و نوشته های دهه های بعدی نیز كه به نقل از مطالب دو دهه اول پس از جنگ بود كمكی به تجدید حیثیت « توجو » نكرد .
« یوكو » نوه « توجو » كه می دانست قلم ها در خدمت فاتح است در صدددفاع از پدر بزرگش بر آمد كه هنگام اعدام او ده سال بیشتر نداشت .
یوكو كه قضاوت در باره كارهای پدر بزرگش را غیر منصفانه و یكجانبه می دید از دوران تحصیل در دانشگاه به تهیه اسناد و مدارك در باره كارها ، افكار و آرزوهای پدر بزرگ پرداخته بود و پس از این كه زمان را مناسب دید به نوشتن كتاب و همزمان تهیه یك فیلم سینمایی از كارهای توجو اقدام كرد.زیرا ، به نظر « یوكو » فیلم سینمایی به عنوان یك رسانه نافذ در ذهن مردم عادی كه از پشت پرده سیاست بی خبرند تاثیر بیشتر و آنی می گذاشت . وی همزمان فیلم و كتاب را آماده ساخت .
فیلم طوری تهیه شده بود كه نخست، افكار و كارهای توجو را منعكس می ساخت و سپس نوبت به دستگیری ، اقدام وی به خودكشی در زندان ، محاكمه و اعدام او می رسید و بیننده را متاثر می ساخت . دراین فیلم وسایل شخصی توجو در زندان نشان داده شد كه اینك در موزه قرار گرفته است.
با این فیلم و این كتاب ، یوكو موفق شد كه باردیگر پدر بزرگش را به ویژه نزد نسل تازه ژاپن به صورت مظهر غرور ملی در آورد . توجو بود كه نقشه حمله غافلگیرانه به ناوگان آمریكا در پرل هاربور را طرح و به اجرا در آورد و هدف جنگ را بیرون راندن غرب از آسیا نامید.
مورخانی كه فیلم و كتاب یوكو را دیده اند آن را تاریخ واقعی « توجو » می دانند. عمل یوكو در عین حال باعث شد كه در سراسر جهان علاقه كهن و قلبی بین نوه و پدر بزرگ بیش از پیش تقویت شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید