شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ فروردین ـ ۱۳ آوریل ـ ارتش سرخ درشهر وین


۱۳ آوریل سال ۱۹۴۵ ارتش شوروی شهر وین را تصرف كرد و ۹۰ هزار تن از سربازان هیتلر را به اسارت گرفت . اتریش در سال ۱۹۳۸ به آلمان پیوسته و یكی از ایالات آلمان ( رایش سوم ) شده بود.
شوروی در جریان جنگ جهانی دوم از زمان حمله ارتش هیتلر به آن كشور در ۱۹۴۱ تا تصرف برلن در ۱۹۴۵ نزدیك به ۲۷ میلیون كشته تلفات داد .
نگرانی غرب از ارتش سرخ كه پس از شكست هیتلر، در اروپای شرقی و مركزی استقرار یافته بود سبب ایجاد اتحادیه نظامی اتلانتیك شمالی ( ناتو ) شد .
دولت مسكو به نوبه خود تلاش كرد در كشورهای اروپایی كه آنها را از دست ارتش آلمان خارج ساخته بود احزاب كمونیست حاكم شوند و سپس با این كشورها ، جز یوگوسلاوی ، یك پیمان نظامی امضا ء كرد كه به پیمان ورشو معروف شد . این كشور ها یك اتحادیه اقتصادی هم به وجود آوردند .
دولت وقت مسكو اواخر دهه ۱۹۸۰ داوطلبانه با انحلال پیمان ورشو موافقت كرد به این امید كه ناتو هم منحل شود كه برخلاف انتظار مسكو ، پس از فروپاشی اسرار آمیز شوروی ، ناتو نه تنها منحل نشد بلكه گسترش یافت و به مرزهای سابق شوروی رسید و از آوریل ۲۰۰۴ لیتوانی، لتونی و استونی -سه کشور از کشورهای سابق شوروی وارد آن شده اند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید