جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ فروردین ـ ۱۲ آوریل ـ موافقتنامه تاریخی چین و هند


امضای موافقتنامه حل مسائل مرزی چین و هند كه ۱۱ آوریل ۲۰۰۵ در پی دیدار ۴ روزه «ون جیابائو» نخست وزیر چین از دهلی نو تحقق یافت راه دوستی و اتحاد دو كشور پرجمعیت جهان را هموار ساخت و ثابت كرد كه چین متوجه خطری شده است كه باعث انحلال شوروی شد و دارد حلقه محاصره روسیه را بدون برخورد با مانع تنگتر می كند.
امضای این موافقتنامه كه به دلخوری ۴۳ ساله هند از چین پایان خواهد داد با اخبار مربوط به ادامه تظاهرات ضد ژاپنی در چین یك كاسه شده بود و گزارش مفصلی را تشكیل شده بود كه به گفته برخی از ناظران امور جهانی؛ كشتیبان چین را سیاستی دگر آمده است. چین بارها تاكید بر چند قطبی بودن قدرت كرده و مخالف این بوده است كه جهان دارای یك ابر قدرت باشد.
كدورت هند از چین از زمان جنگ سال ۱۹۶۲ دو كشور در منطقه لاداخ آغاز شده بود و هند مدعی بود كه چین ۳۸ هزار كیلومتر مربع از خاك آن كشور را تصرف كرده است. برخی از مفسران موافقتنامه ۱۱ آوریل ۲۰۰۵ چین و هند را رویدادی خوانده اند كه جهان را در مسیر تازه ای قرار خواهد داد. یك سوم نفوس كره زمین در چین و هند زندگی می كنند و این دو كشور كه خاطرات بدی از دوران استعمار غرب دارند اینك به تكنولوژی پیشرفته و اقتصادی شكوفا دست یافته اند.
نخست وزیران چین و هند دو كشور را « شركاء استراتژیك» نامیدند و اتحادشان را در جهت تحكیم صلح جهانی و رعایت موازنه در امور بین المللی خواندند. با این سازش راه هند برای عضویت در شورای امنیت در سپتامبر امسال هموار شده است. سران دو دولت به همسایگان هند قول دادند كه این اتحاد به زیان آنها نخواهد بود. پاكستان تا كنون چین را حامی خود می دانست.
با توجه به این كه چین و هند روی هم یك سوم نفوس جهان جمعیت دارند و از پیشرفت و رشد اقتصادی زیاد برخوردارند، برخی از روزنامه ها سازش آنها را یك رویداد بزرگ جهانی خوانده اند.
سازش چین با هند در حالی است كه علاوه بر مردم عادی، مقامات چینی هم دهان به انتقاد از ژاپن گشوده اند. «ون ژیابائو» نخست وزیر چین كه ختم اختلافات مرزی با هند را اعلام می داشت خطاب به ژاپن كه به تظاهرات ضد ژاپنی چینی ها اعتراض كرده است به چند اصل در اهمیت و احترام به تاریخ اشاره كرد و از جمله گفت: این تظاهرات به همگان قضاوت تاریخ را یادآور می شود و درس عبرت می دهد. ملتی كه به تاریخ احترام بگذارد مسئولیت كارهای گذشته اش را بر عهده می گیرد. ژاپن باید به تاریخ از رو به رو و منصفانه نگاه كند و به قضاوت آن گردن نهد.اشاره «ون» به كشتار چینی ها در سال ۱۹۳۷ به دست نیروی مهاجم ژاپن و خشونت های ژاپنی ها در جریان جنگ جهانی دوم در آسیای جنوب شرقی بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید