جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چشمانتان را تقویت کنید


چشمانتان را تقویت کنید
این کودک ۸ ساله علاقه زیادی به درس خواندن دارد، اما ورزش کردن را دوست ندارد. او از همان دوران کودکی عینک می زد. چشم هایش نزدیک بین است و همین طور که بزرگ می شود، شماره چشم او بالا می رود و نگرانی های مادرش نیز بیشتر می شود. حتما مادران بسیاری از شما با مشکلاتی شبیه به این دست و پنجه نرم می کنند و دوست دارند راه حلی را برای آن پیدا کنند. دکترهای چشم پزشک می گویند که بیشتر نزدیک بینی چشم های کودکان در ۱۸ سال اول زندگی اتفاق می افتد.
در حقیقت تا سن ۱۰ سالگی تنها ۱۰ درصد از مردم چشم های نزدیک بین دارند؛ تا سن ۱۵ سالگی این مقدار به ۲۵ درصد می رسد و تا ۱۸ سالگی به ۴۰ درصد. آنها می گویند که در مدرسه به بچه ها تکالیف بسیاری می دهند که نیاز به دقت زیاد چشم دارد و باعث خستگی چشم می شود. یک دکتر دیگر معتقد است هر گاه ما بیشتر با کامپیوتر کار می کنیم ماهیچه های چشم خودمان را برای دقت و تمرکز روی یک نقطه نزدیک فرا می خوانیم و پس از اینکه این کار را برای مدت طولانی انجام می دهیم، ماهیچه های چشم مان دیگر به راحتی نمی توانند استراحت کنند.
مادران بچه های عینکی می گویند که فرزندانشان ارتباط خود را با دنیای خارج و دوستانشان قطع کرده اند و بسیار خجالتی هستند. به اعتقاد آنها حتی اگر در همان ابتدای تشخیص بیماری شان لنز بگذارند و در حقیقت به نوعی مشکلات خود را از دید دوستانشان پنهان کنند، باز هم راحت نیستند. چشم پزشکان راه های بسیاری را برای کودکانی که مشکل نزدیک بینی دارند، پیشنهاد کرده اند.
یکی از آن روش ها این است که بچه ای که چشم ضعیفی دارد باید به اتاق تاریکی برود، چشمانش را ببندد و با دست های خود کف بزند. این کار حتی برای چند دقیقه در روز می تواند موثر باشد. آیا می دانید که چشم های انسان بیشتر از قلب او اکسیژن مصرف می کند؟ اگر کودکان نفس های ضعیف بکشند عملکرد بینایی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین باید تمرین کنند تا گاهی از طریق دهان اکسیژن را وارد کنند، برای چند دقیقه نفس را حبس کنند و بعد آن را از بینی خود خارج کنند. این کار ۳ بار در هر روز بسیار به قدرت بینایی کمک می کند.
بعضی از مدارس روش های تدریس کلاسیک و قدیمی را دنبال می کنند و تنها به کودکان تکلیف می دهند و هیچ توجهی به خستگی آنها نمی کنند. اما شما هم باید راه حل های خودتان را داشته باشید. کافی است پس از هر ۱۰ دقیقه چشمان خود را ببندید تا خستگی چشمتان از بین برود. پس از آن با چشمان خود در جهات مختلف افقی، عمودی نگاه کنید.
لازم است برای چند دقیقه در طول روز به آسمان و ستاره ها خیره شوید. این روش بسیار مهم به شما کمک می کند تا به فواصل دور خیره شوید و عضلات چشمتان را تقویت کنید. پس از تمرین روش های بالا خواهید دید که مشکلات نزدیک بینی شما کم می شود و اگر این تمرین ها را برای مدت های طولانی انجام دهید، می بینید که نزدیک بینی تان کاملا برطرف می شود. اگر این روش ها را هر روز تمرین کنید پس از چند هفته از عینک زدن نجات پیدا خواهید کرد.

آناهیتا سرمدی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید