جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

حفظ و نگهداری از انواع شیشه


شیشه نوعی جدار عایقی با کاربردهای متفاوت است از شیشه به دلیل تنوع در ساخت و استفاده آن، بهره‌های فراوانی می‌توان برد از به‌کارگیری آن به‌عنوان یک وسیله تزئینی تا به کارگیری آن به‌جای دیوار، ظرف غذا، ظرف آزمایشگاه و... .
شیشه به دلیل ظرافت آن مراقبت و نگهداری مضاعفی را طلب می‌کند، لذا در تمیز کردن و نحوه نگهداری از آن باید بسیار دقت کرد.
لذا به‌خاطر داشته باشید:
۱. از پارچه‌های نخی و یا کاغذ روزنامه مرطوب برای پاک کردن آن استفاده کنید.
۲. از ضربه زدن به آن خودداری نمائید.
۳. از نزدیک کردن مستقیم آتش به آن خودداری کنید مگر آنکه شیشه مخصوص با مقاومت بالا باشد مثل شیشه‌های بخاری گازی یا ظرف پیرکس.
۴. چنانچه شیشه‌ای به‌هر دلیل داغ و یا سرد شده بود از نزدیک کردن آن یا هوای سرد و یا آب و هوای گرم خودداری کنید. به‌خصوص در زمستان به دلیل سردی هوا، از تمیز کردن شیشه با پارچه گرم خودداری کنید.
۵. برای جلوگیری از صدمه خوردن شیشه حتماً دور آن را با خمیر بتونه پوشانده شده تا از لرزیدن آن خودداری شود.
۶. آئینه هم نوعی شیشه است که با جیوه پوشانده شده است.
ضمن رعایت کلیه موارد مربوط به نگهداری از شیشه، سعی کنید به جدار جیوه آن صدمه نخورد چرا که شفافیت خود را از دست می‌دهد. نکته دیگر درخصوص خرید شیشه است، در خرید شیشه سعی کنید نیاز خود را اول بشناسید سپس اقدام به خرید نمائید.
به نکات زیر توجه نمائید:
- در مکان‌هائی که در معرض دید عموم است از شیشه مشجر استفاده کنید چراکه ضمن پوشش مناسب شما از نور کافی نیز برخوردار خواهید شد.
- چنانچه منزل یا محل کار شما در معرض صد است یا از شیشه‌های دوجداره استفاده کنید و یا آنکه از شیشه‌های با ضخامت بالا استفاده نمائید.
- چنانچه محل نصب شیشه مورد استفاده در معرض رفت و آمد زیاد است سعی کنید از شیشه‌های ایمنی با سکوریت استفاده نمائید که دارای مقاومت بالا هستند.
- چنانچه از شیشه به‌عنوان دیوار و یا در استفاده می‌کنید حتماً روی آن را با علامت x علامت‌گذاری نمائید تا از صدمه دیدن مردم و متقابلاً شکستن شیشه جلوگیری نمائید.


همچنین مشاهده کنید