شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

افزایش بیماری قلبی با مصرف مسکن‌های رایج


افزایش بیماری قلبی با مصرف مسکن‌های رایج
به گفته محققان آمریكایی، مسكن‌های معروف مانند آسپرین، ایبوبروفن و استامینوفن می‌توانند موجب افزایش فشار خون شوند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی را در میان مردان بالا ببرد. محققان دریافتند احتمال تشخیص فشار خون بالا در مردانی كه چنین داروهایی را در بیشتر روزهای هفته مصرف می‌كنند حدود یك سوم بیشتر از مردانی است كه این داروها را نمی‌خورند.
میلیون‌ها نفر هر روز این مسكن‌ها را بصورت قرص برای درمان سردرد، آرتریت، كشیدگی‌های ماهیچه‌ای و سایر دردها مصرف می‌كنند. دكتر "گری كورهان" كه در انجام این مطالعه همكاری داشت گفت: "این سه دارو رایج‌ترین داروهایی هستند كه در آمریكا مصرف شده است." در این مطالعه محققان پس از مجزا كردن افرادی كه به فشار خون بالا و سایر مشكلات مبتلا بودند بررسی خود را بر روی ‪ ۱۶‬هزار مرد متمركز و سوابق آنها را در یك دوره چهار ساله مطالعه كردند. در این مطالعه دیده شد، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در مردانی كه شش یا هفت روز هفته استامینوفن (پاراستامول) كه در آمریكا تحت نام "تایلنول" به فروش می‌رسد، مصرف می‌كنند نسبت به مردانی كه مسكن مصرف نمی‌كنند، ‪۳۴‬ درصد بیشتر است.
احتمال ابتلا به فشار خون بالا در مردانی كه مرتب آسپرین مصرف می‌كردند ‪ ۲۶‬درصد بیشتر از آنهایی بود كه این داروها را مصرف نمی‌كردند. در رابطه با داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی و یا ‪ NSAIDS‬كه شامل ایبوبروفن و ناپروكسن می‌شوند خطر شدید ابتلا به فشار خون بالا ‪ ۳۸‬درصد است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید