شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آلـفا لیپوییک اسید


آلـفا لیپوییک اسید
برخلاف سایر مواد، اسید لیپوییك به راحتی وارد مغز میشود و مطالعات نشان داده است كه دارای اثرات حفاظتی بر مغز و بافت عصبی است. اسید آلفا لیپوییك یكی از امیدهای آینده درمان سكته مغزی و سایر اختلالات مغزی از جمله آسیبهای رادیكالهای آزاد است. حیوان های درمان شده با اسید لیپوییك میزان بقای ۴ برابر پس از سكته مغزی دارند.
در بیش از یك مطالعه، درمان با اسید لیپوییك به تسكین درد، سوزش، خارش، گزگز و مورمور و سوزن سوزن شدن در افرادی كه آسیب عصبی ناشی از دیابت داشتند كمك كرده است. سایر مطالعات نشان داده كه اسید آلفا لیپوییك سرعت جذب گلوكز (قند) در خون در مبتلایان به دیابت را زیاد می كند و منجر به بهبود عملكرد قلب میشود.
● منابع غذایی
منابع غذایی مناسب اسید آلفا لیپیوییك شامل اسفناج، كلم، گوشت گاو، مخمر، قلوه و قلب است.
● سایر اشكال
اسید آلفا لیپوییك به صورت كپسول وجود دارد.
● نحوهٔ مصرف
اسید آلفا لیپوییك در بدن انسان ساخته میشود و در غذاها هم وجود دارد. این ماده به میزان های مختلف قابل مصرف است: از ۱۰۰-۳۰ میلی گرم در روز. در حال حاضر هیچ میزان مشخص مصرف وجود ندارد. سازندگان اسید لیپوییك
۲-۱ كپسول ۵۰ میلی گرم را به عنوان مكمل روزانه توصیه می كنند.
● موارد احتیاط
افراد مبتلا به دیابت با پزشك معالج خود قبل از مصرف اسید آلفالیپوییك مشورت كنند، چون ممكن است منجر به افت قند خون شود. در صورت حامله بودن یا شیردهی قبل از مصرف هر مكمل با پزشك معالج خود مشورت كنید.
● تداخل های احتمالی
اسید الفا لیپوییك اثر ضد اكسید كننده ویتامین سی و ای و گلوتاتیون را تقویت می كند.
● آلفالیپوییك اسید
آلفا لیپوییك اسید یك ضد اكسید كننده است كه به عنوان ماده ای قوی فرایند پیری را كند و با بیماریها مبارزه می كند. ضد اكسید كننده های رایج عبارت است از ویتامین آ، سی و ای. ضد اكسید كننده ها با حمله به رایدكالهای آزاد عمل
می كنند. رادیكالها یا ریشه های آزاد فضولاتی هستند كه در اثر تبدیل غذا به انرژی به وجود
می آیند. رادیكال های آزاد باعث واكنش های شیمیایی مضر می شوند كه ممكن است به سلولها آسیب برساند و مفابله با عفونت و سیستم دفاعی در مقابل سرطان و بیماری قلبی را تضعیف كند. در حقیقت آسیب رادیكالهای آزاد احتمالاً اساس فرآیند پیری است.
ضد اكسید كننده ها به رادیكال های آزاد حمله و آنها را خنثی می كنند. رادیكالهای آزاد به میزان كم دارای اثر مفید هستند ولی میزان زیاد موجب بروز مشكلات میشود. امروزه هزاران رادیكال آزاد در محیط اطراف ما وجود دارد، به عنوان مثال اشعه ماورای بنفش، اشعهٔ ایكس، مواد شیمیایی سمی موجود در سیگار. اگزوز ماشین و حشره كش ها.
● موارد استفاده
آلفالیپوییك اسید (تیوكتیك اسید هم نامیده میشود) با سایر اكسیدكننده ها نظیر ویتامین سی و ای عمل می كند. این ماده برای رشد مهم است و به تولید انرژی در بدن و دفع مواد زاید از بدن كمك می كند. اسید آلفا لیپوییك از آسیب سلولی نیز جلوگیری و قند خون را كنترل و فلزات سمی را از بدن دفع می كند. در مطالعات حیوانی اسید لیپوییك عملكرد مغزی را نیز بهبود بخشیده است. چون هم درآب و هم در چربی محلول است، در تمام قسمتهای بدن از جمله مغز عمل می كند.
اسید آلفالیپوییك در درمان هپاتیت مزمن بكار رفته است چون استرس كبد را كم و سموم بدن را دفع می كند. این ماده درمان استاندارد مسمومیت با "آمانیتا" (یك ماده سمی فوق العاده خطرناك) است. اسید لیپوییك اثرات سمی داروهای مصرفی حین عمل جراحی و مسكن های بعد از عمل را كم می كند. میزان توصیه شده بدین منظور ۲ كپسول ۱۰۰ میلی گرمی ۳ بار در روز همراه غذا یك هفته قبل از عمل و به مدت دو هفته بعد از عمل است.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید