پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

وسایل گازسوز


نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز:
با شروع فصل سرما حوادث گاززدگی در سطح کشور افزایش یافته است. متأسفانه اغلب این حوادث ناشی از یک نقص مشترک می‌باشند که به‌راحتی قابل اصلاح بوده و با مختصر دقت می‌توانیم از حوادث مختلف پیشگیری و از مرگ عزیزانمان جلوگیری نمائیم.
دودکش وسیله‌ای است برای انتقال گازهای سوخته شده که اگر به بیرون از ساختمان هدایت نشوند به‌علت همراه داشتن گاز مونواکسید کربن که فوق‌العاده سمی می‌باشد در مدت کوتاهی سبب گاززدگی و نهایتاً منجر به مرگ می‌گردد.
نحوه گاززدگی به این ترتیب است که فرد در اثر استنشاق گاز مونواکسید کربن ابتدا قدرت حرکت و تصمیم‌گیری را از دست داده و یا ادامه تنفس گاز مذکور به حالت بیهوشی و اغما فرو می‌رود و در صورت ادامه بیشتر، پس از دقایقی فوت می‌نماید.
مقادیر کم گاز مذکور سبب سوزش چشم، سردرد و سرگیجه می‌شود بعضی از هموطنان با این تصور که گاز شهری به دلیل خوب سوختن نیازی به دودکش نداشته و یا محکم نبودن قطعات دودکش و یا مسدود بودن آن اهمیتی ندارد و چه بسا عده‌ای برای ایجاد گرمای بیشتر، خود مجرای دودکش را مسدود می‌کنند که سبب بروز حوادث فاجعه‌بار می‌گردند. بی‌توجهی به نقائص دودکش وسایل گازسوز که حوادث پی‌درپی مرگ‌آفرین به بار آورده، در همه اقشار اعم از تحصیل کرده و غیره به چشم می‌خورد.
برای پیشگیری از این حوادث لازم است به نکات ذیل توجه جدی مبذول گردد:
۱. هر وسیله گازسوز باید مجهز به دودکش سالم و مجزا باشد.
۲. در انتهای دودکش باید کلاهک تعبیه و به‌نحوی محکم گردد که در اثر وزش باد از جای کنده نشود.
۳. دودکش سالیانه باید بازدید گردد تا در صورت گرفتگی مجرا یا مسدود شدن انتهای آن و یا افتادن کلاهک رفع عیب گردد.
۴. شعله وسایل گازسوز کنترل گردد که به‌صورت یکنواخت و با رنگ آبی بسوزد، در غیر این صورت حتماً به سرویس کار مجرب مراجعه نمایند تا شعله را تنظیم و سایر عیوب احتمالی را نیز رفع نماید.
۵. هوای مورد نیاز برای سوختن هر وسیله گازسوز باید به‌حد کافی تأمین گردد. در نزدیکی آبگرمکن و بخاری‌های گازسوز باید روزنه یا پنجره‌ای باز باشد و یا از طریق زیر درها جریان هوای لازم تأمین گردد. درهای آهنی یا چوبی که کاملاً بسته و فاقد هرگونه درز یا منفذی برای عبور هوا می‌باشد، تاکنون حوادث فاجعه‌باری آفریده‌اند.
۶. اتصالات دودکش و قطعات آن کنترل شود که کاملاً درگیر بوده و درز یا روزنه‌ای که گازهای سوخته و سمی را به داخل اتاق یا حمام هدایت کند نداشته باشد.
۷. نصب آبگرمکن گازسوز در حمام، رخت‌کن و حتی در مجاورت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به‌همین دلیل ممنوع گردیده است.
۸. در صورتی‌که در محل استفاده از وسیله گازسوز دچار سوزش چشم، سردرد یا سرگیجه می‌شوید، نسبت به آن بی‌تفاوت نمانده و حتماً درصدد رفع فوری مشکل پیش آمده باشید، این مشکل می‌تواند ناشی از عدم تنظیم مشعل یا کثیف بودن آن، گرفتگی دودکش و یا نرسیدن هوای کافی به شعله باشد.


همچنین مشاهده کنید