جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بخاری نفتی


در استفاده از بخاری‌های نفتی (نفت‌سوز) باید به نکات ایمنی توجه خاصی مبذول گردد در غیر این صورت این وسیله گرمازا به وسیله مرگ‌آفرینی تبدیل خواهد شد پس دقت کنید!
۱. بخاری نفتی باید مجهز به سیستم تنظیم سوخت (کاربراتور) باشد، بخاری‌هائی که فاقد این سیستم هستند بسیار خطرناک هستند.
۲. مخزن سوخت بخاری باید از قسمت کوره فاصله داشته و یا به‌نحوی اصلی عایق‌کاری شده باشد.
۳. بخاری‌ها حتماً باید مجهز به دودکش با قطر مناسب با ظرفیت بخاری باشند و اتصالات این دودکش‌ها باید محکم باشد تا امکان نشت گازهای سمی و خطرناک به داخل اتاق منتفی گردد. دودکش باید در انتها به فضای باز و آزاد مانند پشت‌بام ارتباط داشته باشد.
۴. آن قسمت از دودکش که در پشت‌بام قرار گرفته باید به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر بوده و حتماً مجهز به کلاهک مخصوص باشد.
۵. بخاری را در محل مناسب و بی‌خطر منزل و دور از پرده‌ها و دیگر وسایل قابل اشتعال و در نقطه‌ای خارج از محدوده رفت و آمد بچه‌ها و در سطح بدون شیب و در حال ثبات کامل قرار دهید.
۶. هر گونه نقص فنی و نشت از اتصالات را سریعاً برطرف نمائید.
۷. همه ساله قبل از بهره‌برداری از بخاری، داخل دودکش‌ها را از دوده تمیز نموده و بخاری را نیز سرویس و رفع نقص نمائید.
دقت کنید!
نقشه دودکش در دستگاه‌های حرارتی ماند بخاری و آبگرمکن و امثالهم هدایت دود و گازهای مضر و خطرناک ناشی از احتراق به خارج از محیط است. بخاری و آبگرمکن اعم از نفت‌سوز یا گازسوز حتماً باید مجهز به دودکش باشند.
دود و گازهای خطرناک مانند گازکربنیک و منواکسید کربن که معمولاً در اثر احتراق ناقص تولید می‌شوند یکی از عوامل عمده مرگ و میر در ساختمان‌ها است.
اگر تاکنون کوتاهی کرده‌اید، شانس آورده‌اید هرچه سریعتر و واجب‌تر از هر کاری، این است که این نقص را برطرف کنید.


همچنین مشاهده کنید