جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شهید آوینی


شهید آوینی
● بهار در کلام شهید آوینی:
خاك محتاج زمستان است تا پذیرای بهار شود،‌ و جان محتاج صوم است تا روح به ابتذال ربیع واصل شود. تا خورشید عشق از افق جان طلوع كند، و نسیم لطف بورزد و درخت دل به شكوفه بنشیند، و این بهار درون است.
بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ شمسی یادآورد عروج سید شهیدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج سید مرتضی آوینی نویسنده توانا، راوی باصفای روایت فتح، سر دبیر مجله ادبی و هنری سوره و مسئول واحد تلویزیونی حوزه هنری است.
وی كه به همراه یك گروه فیلمبردار جهت ساخت مجموعه جدیدی از روایت فتح به یكی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس عزیمت كرده بود در حین بررسی منطقه و تحقیق درباره هشت سال دفاع مقدس به همراه مهندس محمد سعید یزدان پرست با مین برخورد كرد و به شهادت رسید. شهید آوینی دو روز قبل از عزیمت به منطقه فكه، در پاسخ به این سؤال كه به كدام منطقه می روی گفته بود:
"می دانی به كجا می روم، به فكه، همانجایی كه رزمندگان ما با چشم خود تحویل نفوس شهدا توسط فرشتگان را مشاهده می كردند."
پس از شهادت این بزرگوار، رهبر حكیم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) از ایشان به عنوان "سید شهیدان اهل قلم" تجلیل كردند.
سالروز شهادت هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دلسوخته جبهه های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادتها و شجاعتهای رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، "روز هنر انقلاب اسلامی" نامگذاری شد.
● زندگینامه و فعالیتهای شهید سید مرتضی آوینی:
شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی در سال ۱۳۲۶ شمسی در شهر ری دیده به جهان گشود. بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی و اخذ دیپلم، موفق به گرفتن كارشناسی ارشد معماری از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و قبل از انقلاب شكوهمند اسلامی، در زمینه ادبیات مطالعاتی انجام داد.
بعد از پیروزی انقلاب و تشكیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ شمسی به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و جهت مرتفع ساختن مشكلات روستائیان به روستاها عزیمت كرد؛ اما از مشاهده ظلم و ستمی كه به این طبقه از جامعه از طرف رژیم سابق وارد شده بود، بنا به ضرورت به سوی فیلم سازی برای جهاد سازندگی كشانده شد و اولین كار خود را در مجموعه تلویزیونی "خان گزیده ها" كه در ارتباط با غائله خسرو قشقایی بود، به تصویر كشاند. سال بعد به عنوان نماینده جهاد سازندگی به گروه تلویزیونی جهاد پیوست و مجموعه فیلمهای "روایت فتح" را كه خلقتی زیبا از هنر به یاد ماندنی رزمندگان اسلام بود، به یادگار گذاشت.
شهید هنرمند بیش از صد فیلم مستند را تدوین و كارگردانی كرد (یك قسمت از سیل خوزستان، قسمتی از مزد جهاد شهادت، یك قسمت از فراق یار، یك قسمت از دیار فراموش شده بشاگرد و هفتاد قسمت روایت فتح). شهید آوینی از سال ۱۳۶۷ شمسی تا پایان جنگ به فعالیت در حوزه هنری پرداخت و تا سال ۱۳۷۰ علاوه بر سردبیری ماهنامه سوره و نشریات وابسته به آن، مسئولیت واحد تلویزیونی را نیز به عهده داشت.
كتاب آیینه جادوی او (حاوی مجموعه مقالات سینمایی) نشان داد كه برخلاف بسیاری از مدعیان، حرفهای اساسی و جهان بینی و نگرشی قوام یافته و سامانمند نسبت به سینما دارد. شهید آوینی از سال ۱۳۷۱ با تأكید مقام معظم رهبری فعالیت دوباره ای در جهت ساخت سری جدید روایت فتح آغاز كرد و همزمان با فعالیت گروه های تفحص، جهت شناسایی پیكرهای شهیدان جاویدالاثر هشت سال دفاع مقدس، تصاویر جدید "روایت فتح" را جهت بازگویی حقانیت این شهیدان و بیان مظلومیت آنان ضبط كرد و سرانجام در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ شمسی در تحقق همین هدف به شهادت نایل شد و در جوار شهیدانی كه سالها در فراقشان، برایشان مرثیه می خواند و در وصلشان لحظه شماری می كرد، آرمید.
شهید آوینی به جوار مولایش حسین علیه السلام و ولی امرش حضرت امام خمینی (ره) پیوست تا راه و رسم شهادت را بسته نپنداریم. پیكر پاك شهید سید مرتضی آوینی هنرمند بسیجی در ۲۲ فروردین با حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و گروهی از مسئولان كشور و هنرمندان شیفته هنر، تشیع شد و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.
● آثار شهید آوینی:
از آثار شهید آوینی مجموعه مقالات سینمایی با نام آیینه جادو، كتاب آغازی بر یك پایان، كتاب فتح خون و كتاب مجموعه مقالات فرهنگ و هنر، مقاله شرح نور در تفسیر غزلیات حضرت امام خمینی (ره)، پروسترویکای اسلامی وجود ندارد، گرداب شیطان، وفاق اجتماعی، اسلامیت یا جمهوریت، یادداشتی ناتمام در باب هویت و حقیقت انسان، آیا تئاتر زنده می ماند؟ ، کدام عرفان، آفات غرض ورزی، تحلیل آسان، حلزون هایی خانه به دوش، تجدد یا تحجر، یک هشدار، کانون کدام نویسندگان، انقلاب اسلامی و اتوپیای غرب زدگان، راز رمز، شعر و جنون، غزال غزل، یاد بهشت و نوحه انسان در فراق، فرهنگ یا فرهنگ توسعه؟، زبان و فضا، تکرار مکررات، بنیان سفسطه بر باد است، صلیبی از خون سرخ، راز سرزمین آفتاب، آزادی قلم، ادبیات آزاد یا متعهد، فلسفه تسخیرگر، ما و فرهنگ واحد جهانی، انفجار اطلاعات و ژورنالیسم حرفه ای را می توان نام برد.
● دیدگاههای شهید آوینی:
شهید آوینی تنها صورت مشروع از حكومت را نظام مبتنی بر ولایت فقیه می دانست:
"ولایت فقیه تنها صورتی است كه می تواند به حكومت اسلام فضیلت بخشد. فقیه، انسانی است كه حقیقت دین در وجود او تعیین یافته است و قدرت استنباط احكام عملی دین را از سرچشمه های حقیقت كه كتاب و سنت است داراست."
سید شهیدان اهل قلم، آزادی را برای انسان حق نمی دانست بلكه آزادی را یك تكلیف برای انسان می دانست:
"آزادی حق انسان نیست، بلكه تكلیف اوست در برابر حقیقت و عدالت و البته در این گفتار نیز مسامحه ای وجود دارد كه آزادی در حقیقت خویش مقابله ای با حقیقت و عدالت یا تعهد ندارد و اگر حقیقت آزادی ظهور می یافت، همه دعواها از میان بر می خاست. این دعواها از سر جهل در خصوص حقیقت آزادی است كه "حریت" است."
شهید بزرگوار آوینی حضور را برتر از حصول می دانست و تقوا را یگانه راه حقیقی كسب معرفت می خواند و حضور دل آگاهانه و متذكرانه را از لوازم تفكر حقیقی می دانست؛ زیرا كه او تفكر را جز به معنای تقرب نمی دانست:
"تفكر حقیقی، همان تفكر حضوری است كه ذكر است و ذكر نیز نه آن چنان است كه به كوشش خود حاصل آید. حضور عین ذكر است و تقرب است و غفلت عین بُعد است."
شهید آوینی ترویج التقاط فرهنگی را یكی از اهداف تهاجم فرهنگی می دانست:
"تهاجم فرهنگی دشمنان انقلاب متوجه همه آن نقاطی است كه انقلاب اسلامی را هویت مستقل بخشیده و آن را به مبارزه با غرب می كشاند: فرهنگ اسلامی انقلاب، ولایت فقیه و عدم رابطه با آمریكا."
سید شهیدان اهل قلم، عاشق پاكباخته مقام عظمای ولایت و پیرو راه پیر و مراد خویش حضرت امام خمینی (ره) و مطیع و فرمانبردار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) بود.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید