پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مراقب باشید از تنگ آب بیرون نیفتید!


مراقب باشید از تنگ آب بیرون نیفتید!
عید نوروز بود. سفرهٔ هفت‌سین را چیده بودند. فضا سرشار از نغمه‌های شادی و سرور شده بود. ”لیلا“ و ”علی“ نیز همچون دیگر بچه‌ها در این شادی شریک بودند. آنان دو ماهی کوچک قرمز در تنگ بلوری وسط سفرهٔ هفت‌سین داشتند و آنها را خیلی دوست می‌داشتند. این دو ماهی، بسیار پرجنب‌وجوش بودند و دائم جست‌وخیز می‌کردند. ”لیلا“ و ”علی“ نیز محو تماشای آنها شده بودند و به زبان خود با آن دو سخن می‌گفتند، بدون اینکه انتظار شنیدن پاسخی از آنها داشته باشند.
”لیلا“ و ”علی“ برای دید و بازدید عید، همراه پدر و مادر خود از منزل بیرون رفتند. قبل از حرکت، هر دو نگاه عمیق و نافذی به ماهی‌ها انداختند. آنان مدتی محو این صحنه شدند؛ سپس منزل را ترک کردند و دو ماهی قرمز کوچولو را به حال خود گذاشتند. پس از بازگشت به منزل، با یک دنیا شور و امید، سراغ ماهی‌ها رفتند، ولی ناگهان چهره‌شان درهم کشیده شد و نقابی از تعجب و غم و اندوه، صورتشان را پوشاند. بی‌اختیار فریاد زدند: ”یکی از ماهی‌ها نیست!“ مادر به‌سویشان آمد و با هاله‌ای از تعجب و تأسف به جست‌وجوی ماهی گم شده پرداخت و سرانجام او را در گوشه‌ای بی‌جان پیدا کرد! ”لیلا“ و ”علی“ با ناراحتی، پدرشان را فراخواندند و از او خواستند که علت این مسئله را برایشان بازگو کند. پدر پس از لحظه‌ای سکوت گفت: ”فرزندانم، همان‌طور که دیدید، ای ماهی بسیار فعال و تلاشگر بود. دائم به این سو و آن سو می‌رفت. چندین بار از آب بیرون پرید ولی چون در راستای آب قرار داشت. دوباره به‌سوی زیستگاه خود بازگشت. ولی در یکی از این پرش‌ها، او از مسیر خود خارج شد و در بازگشت، به‌جای اینکه به درون تنگ آب بیفتد، به روی زمین افتاد. روی زمین نیز بسیار به جست‌وخیز خود ادامه داد تا شاید آب را بیابد، ولی دیگر فایده‌ای نداشت و سرانجام جان خود را بر سر این‌کار گذاشت!“
”لیلا“و ”علی“ به یکدیگر نگاه کردند و برای چند لحظه به فکر فرو رفتند. نگاهی همراه با تعجب و تأسف که درس بزرگی هم برایشان به ارمغان داشت؛ درسی که می‌توانست سرمشق بزگی برای آینده‌شان باشد:
”بی‌تردید، تلاش و کوشش برای انجام هر کاری، لازم و ضروری است. ولی تلاش و کوشش، هنگامی مؤثر واقع می‌شود که در راستای هدف‌هایتان باشد. شما باید دائم هدف‌های خود را به یاد آورید، به عملکرد خود توجه کنید، ببینید آیا جنب‌وجوش و تحرک شما در راستای هدف‌هایتان است یا خیر، اگر چنین نبود، هر طور شده خود را با آن تطبیق دهید!“
اگر در راستای هدف‌هایتان به تلاش بپردازید، می‌توانید امیدوار باشید که سرانجام به آنها دست یابید. اما اگر از مسیر اصلی خود خارج شوید، ممکن است هرگز به آنها نرسید!

منبع: ”حکایت‌های بهره‌وری“ ”حسین پورآقاسی“
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید