جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پنج راه دوری از سرطان


پنج راه دوری از سرطان
عموماً برخی از روش های جلوگیری از ابتلا به سرطان شناخته شده تر هستند. مانند ترک سیگار که می دانیم عامل بیش از یک چهارم مرگ های ناشی از سرطان است و یا دوری از الکل که شانس سرطان دهان، سینه و چندین نوع سرطان دیگر را افزایش می دهد و یا کم کردن وزن و نظایر آن. دکتر لوسی راتکیز پنج روش ضدسرطان که کمتر شناخته شده است را این گونه بیان می کند.
۱) خوردن متناوب و مکرر بروکلی، گل کلم و کلم (قرمز یا سفید). متخصصان اخیراً دریافته اند که مواد شیمیایی درون این سبزیجات می تواند ترمیم DNA را در سلول ها تقویت کند و از این راه سرطانی شدن سلول ها را متوقف سازد.
۲) خواب شبانه خوب و کافی. طبق تحقیقات اخیری که در امریکا با حضور ۱/۱ میلیون شرکت کننده به عمل آمده است، افرادی که هفت ساعت خواب شبانه دارند، نسبت به آنهایی که کمتر و یا بیشتر در هر شب می خوابند، کمتر از سرطان می میرند. محققان معتقدند که برای کشف دلیل این مساله تحقیقات بیشتری لازم است اما هفت ساعت خواب در شب بسیار کمک کننده است.
۳) ورزش کردن. شواهد نشان می دهد که ورزش و تمرینات فیزیکی اثری ضدسرطان دارد. تحقیقات نشان می دهد که فعالیت و تحرک بدنی سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و احتمالاً سرطان سینه می شود که این دو نوع سرطان بعد از سرطان ریه کشنده ترین سرطان ها محسوب می شوند. فعالیت های فیزیکی به طور منظم سبب بهتر کار کردن روده می شود و خطر ابتلا به سرطان را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش می دهد. همچنین اگر ساعاتی در هفته را به طور منظم به فعالیت بدنی و یا ورزش اختصاص دهید خطر ابتلا به سرطان سینه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.
۴) حذف چربی های اشباع شده از برنامه غذایی. تحقیقات وسیعی در اروپا بر روی تغذیه و سرطان انجام شده است که در این تحقیقات طی مدت ده سال برنامه غذایی بیش از پانصد هزار نفر در سراسر اروپا را بررسی کردند و با مطالعه روی ۱۳هزار زن دریافتند که حذف چربی های اشباع شده (مانند محصولات لبنی پرچرب، غذاهای فرآوری شده، چرب و...) از برنامه غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را به نصف کاهش دهد. همچنین زنانی که چربی های اشباع شده بیشتری در برنامه غذایی خود دارند یعنی بیشتر از ۹۰ گرم در روز نسبت به زنانی که کمتر از ۴۰ گرم در روز از این چربی ها استفاده می کنند، دو برابر بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند.
۵) کم کردن گوشت قرمز. در این تحقیقات همچنان نشان داده شده است که بین سرطان روده و مصرف گوشت های فرآوری شده و یا گوشت قرمز ارتباط وجود دارد. در واقع خطر ابتلا به سرطان روده برای افرادی که متناوباً و حداقل ۱۶۰ گرم در روز گوشت قرمز و یا گوشت فرآوری شده مصرف می کنند سه برابر افرادی است که کمتر از ۲۰ گرم در روز از این نوع گوشت می خورند.

منبع؛ گاردین
ترجمه: فرانک باجلان
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید