چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ فروردین ـ ۸ آوریل ـ نیرنگ «کارا کالا» برای تصرف ایران


۱۹ فروردین ـ ۸ آوریل ـ نیرنگ «کارا کالا» برای تصرف ایران
هشتم آوریل سال ۲۱۷ میلادی « كاراكالا » امپراتور ۲۹ ساله روم در اربلا ( اربیل ــ شمال عراق امروز ) به دست یك سنتوریو ( افسر رومی ) كه از نیرنگهای او خسته شده بود كشته شد. كاراكالا كه در سر هوای اسكندر شدن و تصرف ایران را داشت چون با جنگ نمی توانست به این هدف برسد به نیرنگ متوسل شده بود و از میترا دختر اردوان پنجم شاه وقت ایران خواستگاری كرده بود . اردوان نخست حاضر به قبول درخواست او نبود ولی بعدا با اكراه پذیرفت.
كاراكالا كه مادرش از سوریه بود ، ارتش خود مركب از ۳۲ لژیون ( لشكر ) را در سوریه گذارد و با دسته ای كوچك از افسران و سربازان ویژه رهسپار تیسفون ( نزدیك بغداد ) پایتخت آن زمان ایران شد تا با میترا ازدواج كند. اردوان و سران كشور ، بدون حمل سلاح در خارج از شهر به استقبال داماد آینده ایران شتافتند كه به دام كاراكالا افتادند و جز اردوان و تنی چند از بزرگان ، بقیه به دست همراهان كاراكالا كشته شدند و كاراكالا سریعا به اربلا رفت و در آنجا منتظر ارتش خود شد كه چند روز بعد در همان شهر به قتل رسید. علت قتل ظاهرا این بود كه كاراكالا دو روز پیش از آن دستور اعدام یك افسر را داده بود كه به دست برادر او به قتل رسید. كاراكالا شهرت به سفاكی و نیرنگ داشت . وی برادر خود را هم كشته بود تا مدعی نداشته باشد.
ماكرینوس جانشین موقت كاراكالا به ایران پیشنهاد صلح داد كه ردشد و ارتش ایران نیروی رومی را شكست داد به گونه ای كه همه سربازان شمال افریقایی این ارتش ، معروف به موریتانیایی ها كه بهترین جنگندگان ارتش روم بودند كشته و یا اسیر شدند و ماكرینوس كه چنین دید مجبور به پذیرفتن شرایط سخت اردوان برای اعلام ترك مخاصمه ازجمله پرداخت غرامت شد .
این آخرین جنگ ایران و روم در دوران حكومت ۴۷۵ ساله اشكانیان بود . این سلسله ۹ سال بعد به دست اردشیر ساسانی حاكم پارس برانداخته شد .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید