پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شرایط کودکان ـ پیچ‌خوردگی بیضه‌ها


به دلائل ناشناخته، بیضه‌ها ممکن است پیچ بخورند که این حالت، موجب قطع جریان خون آنها می‌شود. با این‌که این حالت بیشتر در پسرانی که بیضهٔ پائین نیامدهٔ (رجوع شود به قسمت بیضه‌ پائین نیامده) دارند اتفاق می‌افتد، ممکن است در پسرانی که بیضهٔ آنها در جای طبیعی خود در کیسهٔ بیضه هست نیز اتفاق بیفتد. ممکن است این حالت، به‌دنبال یک آسیب خفیف روی دهد.
ـ علائم و نشانه‌ها:
بیضهٔ پیچ‌خورده ابتدا کمی متورم و سخت می‌شود. در عرض چند ساعت شدیداً دردناک و بسیار سخت و متورم می‌شود. بیضه و پوست اطرافش تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ قرمز یا آبی در می‌آید و پسر ممکن است دچار تهوع و استفراغ شود و یا تب کند و در قسمت پائین شکم احساس درد کند.
پیچ‌خوردگی بیضه‌ای که داخل کیسه‌اش قرار دارد، می‌‌تواند با اورکیت (التهاب یک یا هر دو بیضه) یا کبودی کیسهٔ بیضه‌ اشتباه شود. پیچ‌خوردگی بیضه پائین نیامده (که داخل حفره شکمی قرار دارد) مشکل تشخیص داده می‌شود. ولی هر وقت که درد شکمی رخ می‌دهد ممکن است علت درد شکمی همین پیچ‌خوردگی بیضه در داخل حفرهٔ شکمی باشد.
این حالت یک حالت اورژانس است که به درمان فوری نیاز دارد. پیچ‌خوردگی قسمتی از بیضه که زائد بیضه نامیده می‌شود، موجب علائم مشابه ولی خفیف می‌شود. این حالت نیز یک حالت اورژانس تلقی می‌شود.
ـ مراقبت خانگی:
سعی در درمان خانگی نکنید. پیچ‌خوردگی بیضه یک حالت اورژانس است که به جراحی فوری نیاز دارد.
ـ موارد احتیاط:
۱. اگر درد بیضه افزایش پیدا کند و بیضه، سفت و متورم یا دارای رنگ غیرعادی شود، باید کودک را سریعاً نزد پزشک ببرید. تأخیر نکنید! زیرا در این حالت، یک ساعت نیز حیاتی است.
۲. اگر کودکی که نهان خائگی (پائین نیامدن بیضه‌ها) درمان نشده دارد درد پائین شکم داشت احتمال پیچ‌خوردگی بیضه را بدهید. آزار یا کبودی کیسه بیضه یا خود بیضه غیر معمول نیست و بلافاصله موجب درد می‌شود که به‌تدریج کاهش می‌یابد.
۳. اگر درد بعد از آسیب دیدن یا کبودی ناحیه تشدید شد، احتمال پیچ‌خوردگی بیضه را بدهید.
ـ درمان پزشکی:
پزشک ترتیب جراحی را برای رفع پیچ‌خوردگی و اصلاح کیسهٔ بیضه به گونه‌ای که دیگر چنین حالتی اتفاق نیفتد خواهد داد. چنان‌چه ظرف بیست و چهار ساعت بعد از شروع علائم جراحی صورت نگیرد. ممکن است بیضه‌ها برای همیشه از کار بیفتند.
ـ عناوین مرتبط:
کبودی‌ها، تورم غدد لنفاوی، فتق، بیضه پائین نیامده
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید