جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جدیدترین اطلاعات در مورد داروهای ضد تشنج


جدیدترین اطلاعات در مورد داروهای ضد تشنج
چه داروئی برای این بیمار مناسب است؟ آیا اصولا باید دارو تجویز شود؟ یا فعلا میتوان صبر كرد؟واقعیت اینست كه شروع دراو برای مبتلایان به تشنج كار ساده ای نیست و علاوه بر علم ،به تجربه كافی پزشك ، توجه كامل به شرایط فردی و حتی اجتماعی بیمار نیاز دارد .فواید دارو برای هر بیمار با مضرات احتمالیش در كنار هم قرار میگیرند،نتایج بررسی های مختلف مثل EEG (نوار مغز) و MRI وضعیت جسمی و حتی اقتصادی بیمار در نظر گرفته شده و آنگاه نوع دارو انتخاب می شود.
ارجحیت داروهای جدید بر داروهای قدیمیتر، كمتر بودن نسبی عوارض جانبی و اثرات نا مطلوب است نه اثربخشی بیشتر. بسیاری از محققین عقیده دارند كه هیچ داروئی بر سایر داروها ارجحیت مطلق ندارد بهمین خاطربهتر است مسائلی مثل قیمت،وضعیت جسمی بیمار،تعداد دفعات مورد نیاز دارو در روز،و... را در تجویز هایمان مد نظر بگیریم.
بعضی از داروها مثل Neurentin موجب افزایش وزن میشوند بهمین خاطر در بیماران چاق یا مستعد چاقی توصیه نمی شوند، بر عكس داروهائی مثل Felbat و,Zonegran میتوانند باعث كاهش وزن شوند به همین خاطر در اینگونه بیماران مورد استفاده قرار میگیرند . دراوهائی مثل Lamictal ،Neurontin ، Topamax بدلیل عدم تداخل دراوئی میتوانند همزمان با داروهای ضد بارداری وبدون نگرانی در مورد كاهش احتمالی اثر ضد بارداریها مورداستفاده قرار گیرند در صورتیكه دیگر داروهای ضد تشنج اغلب تاثیر این داروها را كم كرده واحتمال باردار شدن را افزایش میدهند.
داروهائی كه توسط آكادمی اعصاب امریكا بعنوان اولین خط درمانی برای مبتلایان به تشنج پیشنهاد می شوند عبارتند از Neurontin ، Lamictal ، Topamax و Trileptal .
توجه داشته باشید كه تنها داروئی كه بعنوان درمان اول برای تشنجات تازه پدید آمده ی ابسنس(صرع كوچك یا petit mal ) پیشنهاد میشود Lamictal است.
همچنین مراقب باشید كه گاباپنتین( Neurontin )،درصورت نیاز، در مبتلایان به بیماریهای روحی ،خصوصاافسردگی،بسیار با احتیاط شروع شود داروی Topamax نیزباید در مبتلایان یا افراد مستعد سنگهای سیستم ادراری با احتیاط شروع شود وحتما بهمراه چند لیوان آب مورد استفاده قرار گیرد.
نكته بسیار مهم و شاید عجیب اینست كه امروزه داروهای پریمیدون و فنوباربیتال كه قبلا بسیار پر مصرف بودند را برای شروع درمان تشنج پیشنهاد نمی كنند و حتی توصیه میشود حتی در كسانی كه از قبل آنها را استفاده میكرده اند نیزاین در اولین فرصت ممكن اقدام به تعویض دارو شود چرا كه بسیار خواب آور هستند و اغلب بیماران مصرف كننده از این مسئله رنج می برند .
در نهایت باید نكته ی دیگری را هم به خوانندگان عزیز این مطلب گوشزد كنم و آن اینكه تصمیم گیری در مورد ادامه یاقطع مصرفداروهای ضد تشنج ، و از شروع آنها بسیار مشكلتر است! اغلب ترجیح داده میشود این كارحداقل دو تا سه سال پس از آخرین تشنج و در صورت تایید نوار مغزی و MRI و با توجه به شرایط بیمار بصورت كاملا حساب شده و تدریجی انجام شود.
منبع : دکتر ظهرابی


همچنین مشاهده کنید