پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از کنجاله کلزا در جیره مرغان تخمگذار


استفاده از کنجاله کلزا در جیره مرغان تخمگذار
كلزا یكی از دانه های روغنی است كه از اعضاء خانواده كروسیفرا( cruciferae ) و جنس براسیكا ( brassica ) می باشد . این دانه مخصوص مناطق معتدل و سردسیر بوده كه امروزه در اكثر نقاط دنیا در سطح وسیع كشت می شود .
گیاه كلزا دارای گلهای زرد رنگ و غلاف و ساقه می باشد كه در داخل هر غلاف ۱۵ – ۴۰ عدد دانه كوچك و گرد به قطر ۱ – ۲ میلی متر وجود دارد .
كنجاله حاصل از روغن كشی دانه روغنی كلزا به طور متوسط ۳۵% پروتئین دارد كه به میزان وسیعی می تواند به عنوان مكمل پروتئینی در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد . همچنین از نظر اسیدهای آمینه گوگرددار ( سیستئین ، سیستین ، متیونین ) و ویتامین ها غنی می باشد .
امروزه در دنیا از كنجاله كلزا به عنوان مكمل پروتئینی در جیره غذایی مرغان تخمگذار استفاده می شود . مطالعات متعددی در مورد اثر كنجاله كلزا در تولید تخم مرغ و پارامترهای مربوط به سیكل تخمگذاری انجام شده است كه نشان داده است استفاده زیاد از كنجاله كلزا بر تعداد تخم مرغ اثری ندارد .
هنگامی كه كنجاله كلزا به جیره مرغان تخمگذار افزوده می شود اندكی كاهش در میزان خوراك مصرفی و اندازه تخم مرغ دیده می شود . همچنین اثر افزودن كنجاله كلزا بر میزان خوراك مصرفی و اندازه تخم مرغ در یك دوره كوتاه مدت در مرغان تخمگذار جوان مطاله شده است ( ۱۹۹۸ ) . نتایج حاصل نشان می دهد كه اندازه تخم مرغ در اثر كاهش انرژی مصرفی كاهش یافته است . علت كاهش خوراك مصرفی مشخص نشده است اما وجود اسید فیتیك در كنجاله كلزا می تواند قابلیت دسترسی كلسیم و غذای مصرفی را كاهش دهد .
مطالعات جدید ( ۲۰۰۳ ) نشان می دهد كه حداكثر ۱۰% كنجاله كلزا اصلاح شده ( كانولا ) كه مقادیر گلوكوزینات آن پایین است می تواند به عنوان مكمل پروتئینی در جیره مرغان تخمگذار با تخم مرغ پوسته سفید بدون اثرات سوء مورد استفاده قرار گیرد . كنجاله كلزا حاوی ۸/۱ ـ ۶/۰ % سیناپین است كه در بدن مرغان تخمگذار تبدیل به تری متیل آمین می شود . مرغان تخمگذار پوسته قهوه ای آنزیم تری متیل آمین اكسیداز كمتری نسبت به مرغان تخمگذار پوسته سفید تولید می كنند و در بدن آنها مقادیر زیادی تری متیل آمین متابولیسم نمی شود و در درون زرده قرار می گیرد و موجب طعم ماهی در تخم مرغ می شود .
بنابراین متخصصین تغذیه حداكثر ۵% كنجاله كلزا اصلاح شده ( كانولا)
را به عنوان مكمل پروتئینی در جیره مرغان تخمگذار پوسته قهوه ای توصیه می كنند .
منبع : دامینه


همچنین مشاهده کنید